18 April 2010

Bekas Menteri BN lawan calon rasmi BN, calon bakal dipecat Umno dan calon bekas MIC



Kawasan Parlimen Hulu Selangor tidak akan menjadi medan yang mudah untuk Parti Keadilan Rakyat mempertahankan kerusi yang dimenanginya dengan majoriti tipis dalam pilihan raya umum 2008.

Yang memenangi kerusi itu bagi pihak PKR dua tahun lalu adalah Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad. Allahyarham bukan sebarangan orang; bekas Timbalan Menteri Besar sewaktu Umno-Barisan Nasional menguasai Selangor. (Allahyarham menyertai PKR pada 2005.)

Namun dengan populariti dan kehebatan Allahyarham pun, kerusi Parlimen itu yang mempunyai kira-kira 64,000 pengundi hanya dimenanginya dengan majoriti 198 undi, menewaskan penyandang Timbalan Presiden MIC Datuk G. Palanivel.

Malah, kesemua tiga Dewan Undangan Negeri — Batang Kali, Hulu Bernam dan Kuala Kubu Baharu — dalam kawasan Parlimen itu telah dimenangi oleh BN.

Faktor-faktor ini yang menjadikan pucuk pimpinan Umno dan BN yakin dengan usaha mereka untuk menawan semula Hulu Selangor Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin telah bertekad supaya BN berjuang habis-habisan untuk merampas semula kerusi itu. Malah, bukan setakat menang, katanya, tetapi juga berjaya meraih undi sebanyak yang mungkin.

Tetapi Hulu Selangor juga menjadi masalah kepada BN. Sebelum pemilihan Ketua Penerangan MIC P. Kamalanathan sebagai calon BN, gabungan pemerintah pusat itu mengalami masalah pemilihan calon.

Umno yang merasakan dipinggirkan sejak Merdeka di kawasan di mana Melayu mewakili separuh jumlah pengundi mahu calon dipilih dari kalangan mereka. Namun, pucuk pimpinan Umno memilih jalan selamat dengan mengekalkan status quo.

Apabila MIC diberi mandat sekali lagi, timbul lagi soal siapa calon. Palanivel sebagai bekas penyandang menjadi pilihan Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu tetapi ia ditolak oleh Umno dengan mengemukakan calon MIC pilihan mereka sendiri. Akhirnya Kamalanathan dipilih sebagai calon kompromi.

Sejak PKR menamakan Datuk Zaid Ibrahim sebagai calon pada Selasa lalu, Umno melalui media perdana miliknya telah membangkitkan isu “anak tempatan” atas alasan Zaid adalah anak negeri Kelantan, walau pun telah menetap di Selangor sejak lebih 30 tahun.

Isu itu kemudiannya dimatikan apabila Kamalanathan dipilih kerana beliau juga bukan anak tempatan Hulu Selangor.

Begitu juga usaha Muhyiddin untuk mempelekehkan Zaid dengan menyifatkannya sebagai calon bukan “heavyweight”, sebaliknya “lightweight”. Timbalan Perdana Menteri itu juga menambah: “Kalau kita lihat rekod Zaid bukanlah baik sangat.”

Seranah terhadap Zaid ini pula disambut oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang berada di Washington DC dalam rangka lawatannya ke Amerika Syarikat pada Jumaat lalu; apabila ditanya mengenai pencalonan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu, Najib menjawab: “Semua orang kenal Zaid. Tak perlu saya ulas.”

Memang Najib mahu memperlekehkan Zaid. Bagi pihak BN tentunya Zaid adalah musuh kerana enggan bersama Umno dan menyertai PKR. Tetapi jika kata-kata “semua orang kenal Zaid” itu dilihat dalam perspektif lain, ia memberi pengertian positif.

Walau pun lama bersama Umno, Zaid sering menjadi sasaran dalaman parti kerana ketegasannya mahu membawa perubahan positif dalam Umno. Malah, rekod cemerlangnya sebagai Menteri yang paling singkat berkhidmat — 6 bulan — masih diingati ramai. Sepanjang perkhidmatannya, beliau mahu mereformasikan sistem perundangan negara tetapi disekat oleh pimpinan Umno.

Zaid adalah satu-satunya Menteri — sejak lebih 40 tahun lalu — yang berani meletak jawatan kerana atas dasar prinsip kerana membantah penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menahan tanpa bicara pemimpin DAP Teresa Kok, blogger Raja Petra Kamarudin dan wartawan Sin Chew Daily Tan Hoon Cheng pada September 2008.

Suara Zaid, sejak dalam Umno hingga hari ini, yang mahu peluang saksama dan keadilan ditegakkan untuk semua tanpa mengira kaum telah menjadi duri dalam daging kepada Umno. Zaid juga secara terbuka menyatakan rasa sayang kepada Melayu dan mahu Melayu dmartabatkan ke tahap yang lebih tinggi dan mulia tanpa perlu bergantung kepada sistem ala feudal dan korup Umno.

Pendirian tegas Zaid ini sedang dan akan terus dimainkan oleh Umno melalui kempen serta media perdana milik mereka untuk menggambarkan penyeralas Pakatan Rakyat itu sebagai “Melayu liberal” yang tidak sayangkan kaum sendiri.

Namun, tohmahan terhadap Zaid sukar untuk memadamkan kelemahan dalaman Umno dan BN yang terpaksa memilih calon kompromi.

Pada hari penamaan calon pagi ini, dua calon bebas telah disahkan pencalonan mereka. Kedua-duanya adalah anggota BN — seorang dari Umno Johan Md Diah manakala satu lagi dari MIC V.S. Chandran; mereka dikatakan anak tempatan Hulu Selangor.

Johan telah pun diumumkan akan dipecat kerana bertanding bebas atas alasan mahu membela Melayu manakala Chandran sebelum ini menyatakan beliau mahu “mengajar” Samy Vellu dan MIC kerana tidak mempedulikan nasib kaum India. Undi siapa yang akan mereka pecahkan?

Jika Muhyiddin menggambarkan Zaid sebagai “lightweight”, pengundi Hulu Selangor mungkin sukar untuk memberi penarafan kepada Kamalanathan.

Mungkin yang mampu menyaingi Zaid adalah jentera besar dan janji-janji pilihan raya yang bernilai beratus juta ringgit yang sudah menjadi kebiasaan kempen BN. Tetapi kali ini juga BN menghadapi tentangan dari kawasan Parlimen yang berada dalam pentadbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Dalam pertandingan yang tak mudah dimenangi ini, semua pihak terpaksa bekerja keras untuk memujuk pengundi yang semakin merasakan tekanan ekonomi keluarga, runtunan isu-isu perkauman dan kekeliruan semasa yang dipenuhi slogan-slogan kosong.


http://www.themalaysianinsider.com

No comments:

http://lh3.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/Sd7ECBLUWVI/AAAAAAAAAj4/cwlPA3Kc0GA/s720/bersemadi%20UMNO3.JPG


LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight




http://lh4.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/ScNA7ekrAAI/AAAAAAAAAe4/MnAONBmvtlE/pinkturtle%20video.JPG