18 April 2009

Najib: BN mungkin tidak tanding di Penanti

Najib: BN mungkin tidak tanding di Penanti

PETALING JAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak berkata, Barisan Nasional (BN) berkemungkinan tidak akan meletakkan calon bertanding pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Penanti jika mendapat konsensus semua parti komponen.

"Kami tidak menolak kemungkinan itu (tidak bertanding)," kata beliau di sini hari ini.

Najib yang berada di Kuantan buat pertama kali sejak mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri 3 April lalu berkata, perkara tersebut akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno minggu depan dan kemudian oleh Dewan Tertinggi BN.

http://www.mstar.com.my

Bagus juga idel najib ni... daripada kalah teruk berterusan,baik tak masuk bertanding terus... sekurang2nya tak lah malu sangat..

Najib Elak Menjawab Laporan Utusan Meloya


NAJIB ELAK JAWAB MELAYU BANGKITLAH

Setelah lantang mecanang konsep Satu Malaysia yang mengajukan perpaduan kaum, Perdana Menteri Najib Razak mengelak pula daripada mengulas laporan Utusan Malaysia yang menyeru orang Melayu "bangkit dan bersatu dalam berhadapan dengan tuntutan kaum lain". Greenboc

17 April 2009

Ajaib...keputusan speaker parlimen dan DUN boleh dicabar didalam mahkamah


Keajaiban Di zaman 1Malaysia Najib Altantuya

Dua keajaiban berlaku dalam Negara sehari dua ni.

Pertama

Mahkamah dah boleh ganggu keputusan speaker DUN. Di perak, YB Sivakumar yang gantung MB belum sah dan EXCO telah dibatalkan oleh mahkamah. Keputusan oleh hakim-hakim yang bersidang. Orang tak tau undang-undang tak boleh komen. Macam ana ini tak reti nak kata apa, tetapi sering juga didalam parlimen diberitahu bahawa keputusan speaker parlimen dan DUN tak boleh dicabar didalam mahkamah.

Kalau tidak apa yang dibuat dalam DUN dan parlimen boleh dicabar dalam mahkamah, maka setiap rang undang—undang yang diluluskan dalam parlimen boleh dibawa didalam mahkamah dan dipertikaikan dalam mahkamah, hakim kata RUU tu tak boleh lulus, maka terpaksa buat RUU lain, begitu juga kalau speaker gantung ahli sama ada DuN atau Parlimen, tiba-tiba ahli tersebut bawa kemahkamah, maka keputusan speaker tu boleh batal dek hakim, maka akan jadi celaru dan haru biru habis dasar yang telah digariskan dalam perlembagaan kita selama ini.

Susah nak komen bab ni pasal nampaknya selama 5 perdana menteri tak pernah belaku pertikaian keputusan speaker sebelum ini sehinggalah Malaysia berperdana menterikan PM keenam tambah 4, ada hantu dibelakang yang menjadi mentor beliau, maka jadi haru biru habis Negara kita sekarang ni.

Segala pemahaman kita pasal pemisahan kuasa antara eksekutif, judiciary dan kehakiman yang termaktub dalam perlembagaan Negara sejak sekian lama tentu akan musnah dalam era kepimpinan yang wujud sekarang ini. Bak kata sahabat ana yang kalah dan tak masuk bertanding jadi menteri, yang menang dan masuk bertanding MT jadi ahli parlimen saja, maka sebagai precedent, lepas ni jangan ada yang bertanding, dah tentu chance untuk jadi menteri akan lebih baik dari yang masuk bertanding.

Juga lepas ni, mungkin YB Puchong boleh ambil tindakan mahkamah terhadap speaker dewan rakyat yang gantung beliau setahun dan ada ketika dimana yang kena gantung sehari dua dari menghadiri siding boleh start ambil tindakan mahkamah kerana di Perak sudah ada precident.

Kedua

Masa 3 ADUN Perak yang serah surat letak jawatan kepada Speaker Perak hari tu, SPR kata mereka nak siasat dulu perletakan jawatan tu, kerana mereka pertikaikan perletakan jawatan tu walaupun disahkan oleh Speaker negeri Perak, tetapi bila Penanti isthar letak jawatan dan disahkan oleh Speaker, adakah SPR akan siasat juga atau terus nak diadakan PRK di Penanti nanti?

Juga kenapa di Batang Air hari tu pengiraan kertas undi tak dibuat ditempat mengundi saperti ditempat lain di PRU 12 atau PRK di Permatang Pauh, KT, Bukit Gantang dan Bukit Selambau dan dikira setelah kertas undi menaikki Helikopter ke tempat penjumlahan, apakah ini tidak menimbulkan andaian bahawa kertas akan ditukar atau dibuang kelaut atau ditambah atau apa-apa penipuan yang boleh dan layak berlaku.

http://mppendang.blogspot.com

Aku tak nampak masalah pun. Yang nampak ialah alasan...



Najib: Not the time for another by-election

...ekonomi? Hang dok la pejabat PM nanti buat kerja. Dok kalut turun kempen buat apa? Bukan tempat Mat Yakob yang nak bertanding ni. Bukan Zeti yang nak jadi calon. Bukannya duit kempen mai dari MARA ataupun kerajaan. Buat la kerja urus ekonomi. Pasaipa nak gelabah marah2 tuduh pilihanraya ni berunsur politik?

Lagipun dengan adanya pilihanraya kecik ni secara tak langsung menggalakkan pelancongan domestik. Merancakkan ekonomi setempat. Dan dapat mempromosikan kawasan2 terpencil kepada dunia luar. Nah, apa yang nak dirisaukan dengan ekonomi?

Menyusahkan rakyat? Sapa yang suruh buat pilihanraya pada masa orang bekerja? Buatla hari cuti. Nak lagi senang, buat 1 Mei nanti - hari pekerja. Sapa pun tak susah nak lari keluaq pejabat pi mengundi. Kalau kata sesak lalulintas sebab dok buat ceramah, bagi la semua parti masuk tivi. Buat debat dalam tu. Bagi permit penyiaran untuk ceramah time tu. Bagi masuk radio. Bagi ruang dalam paper. Kurang la ceramah. Lapang la jalan. Apa masalahnya?

Membazir duit? Kurangkanlah lori dan trak FRU yang mai dok bagi gempaq orang kampung. Lagipun ni cuma ADUN, bukannya Parlimen. Tempat pun besaq kelemboi saja. Bazir banyak mana sangat?

So, apa masalahnya sekarang? Aku tak nampak masalah pun. Yang nampak ialah alasan. Dan orang penakut memang banyak cari alasan untuk tamau lawan.

Penakut ka? Sudah pasti. Sebab kalau berani, takkan mudah2 boleh jadi Perdana Menteri?

http://republikkata.blogspot.com

ISA: 3 terbaru ditahan awal April



ISA: 3 terbaru ditahan awal April

Keputusan Mahkamah Persekutuan Wujudkan Tauladan Merbahaya



Keputusan Mahkamah Persekutuan Wujudkan Tauladan Merbahaya

16 April 2009

Undang-Undang Pelik.. Speaker DUN Perak tiada kuasa halang Zambry, 6 Exco



Speaker DUN Perak tiada kuasa halang Zambry, 6 Exco

"Izinkan saya jalankan tugas dan terus berikan khidmat" - Elizabeth

KEMBALI BERTUGAS..Exco Kerajaan Negeri Selangor Elizabeth Wong yang juga ADUN Bukit Lanjan hari ini kembali bertugas di pejabat SUK setelah bercuti selama dua bulan ekoran tersebarnya video dan gambar separuh bogelnya. Foto THE STAR Oleh K.K SHAM

"Izinkan saya jalankan tugas dan terus berikan khidmat" - Elizabeth

SHAH ALAM: Ketua Penerangan Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Elizabeth Wong hari ini kembali bertugas setelah menerima tawaran untuk kekal sebagai Exco Kerajaan Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan.

Beliau tiba di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK)kira-kira pukul 9:30 pagi dengan menaiki kenderaan rasmi Toyota Camry dengan nombor pendaftaran BKF 7000.

Ketika ditemui di lobi Wong berkata, beliau sudah bersedia untuk kembali menjalankan tugas seperti biasa.

"Saya sudah menerima nasihat daripad Menteri Besar dan juga Anwar Ibrahim (Datuk Seri).

"Izinkan saya menjalankan tugas dan terus memberikan perkhidmatan kepada rakyat,"katanya.

Dalam pada itu, ketika ditanya sama ada beliau akan mengadakan pertemuan bersama Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim , Wong berkata: "Saya sudah menemui Menteri Besar semalam dan beliau sudah memberikan taklimat berkenaan tugas-tugas saya."

Wong juga memberitahu tugas pertama beliau hari ini ialah untuk menghadiri mesyuarat bersama Lembaga Pelancongan Negeri Selangor.

"Saya harap anda beri saya peluang untuk masuk pejabat untuk buat persediaan,"katanya.

Beliau juga, melahirkan ucapan terima kasih kepada semua pihak yang menyokongnya selama ini.

Semalam, Wong bersetuju untuk menerima tawaran kerajaan negeri Selangor agar beliau kekal sebagai Exco dan ADUN Bukit Lanjan.

Pejabat Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim mengesahkan pihaknya sudah menerima persetujuan Wong.

Terdahulu pada sidang media Khalid berkata, keputusan supaya Wong meneruskan khidmat Wong itu dibuat dengan mengambil kira pandangan semua pihak.

Wong menjadi tumpuan ekoran tersebarnya klip video dan gambar separuh bogelnya menerusi internet dua bulan lalu.






Suri rumah mengaku tidak bersalah hina Sultan Perak



Suri rumah mengaku tidak bersalah hina Sultan Perak

Seorang suri rumah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini terhadap tuduhan mengedar komen lucah mengenai Sultan Perak Sultan Azlan Shah menerusi http://books.dreambook.com/duli/duli.... yang mempunyai pautan ke laman web pejabat baginda. Greenboc

Dr Koh Tsu KoonTak Tahu Beza Bangsa India Dengan Tamil


Menteri Perpaduan dan Prestasi, Senator Dr Koh Tsu Koon perlu mengambil kursus intensif mengenai perayaan pelbagai kaum ethnik yang menjadi rakyat negara ini.

Presiden Gerakan yang baru saya mengangkat sumpah sebagai menteri dalam kabinet 1Malaysia Najib Razak nampaknya tidak tahu membezakan antara bangsa India dan masyarakat Tamil.

Dalam perutusannya semalam Dr Tsu Koon mengucapkan selamat menyambut tahun baru kepada masyarakat India di Malaysia tetapi terpaksa menghantar pembetulan kepada pihak media apabila tersilap dalam mensasarkan ucapan tersebut.

Sepatutnya ia adalah sambutan tahun baru bagi masyarakat Tamil yang juga dipanggil Puthaandu.

Beginilah halatuju konsep 1Malaysia yang ingin diwar-warkan oleh Umno dan Barisan Nasional yang berslogankan "rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan".

Hakikatnya ini adalah semata-mata satu lagi projek pembohongan Umno dan BN yang sebenarnya mengabaikan rakyat sejak lebih 50 tahun memerintah sehinggakan tidak tahu membezakan siapakah orang India dan siapa pula orang Tamil.

Hakikatnya juga rakyat kepada Umno dan BN hanyalah batu loncatan untuk mendapatkan kuasa dan mereka akan melakukan apa sahaja untuk terus berkuasa dan merompak hak rakyat.

http://nikhassanazmi.blogspot.com

Krisis Di Perak Berterusan Selagi DUN Tidak DIbubarkan


Krisis Perak, apa akhirnya? Tanya lagi??

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Pilihanraya 2 bukit 1 batang dah seminggu habih, keputusan pun dah tau. Semua kerusi mengekalkan status quo dengan sikit majoriti naik. Yang menang mungkin dok sibuk sambut dengan gembira, yang kalah pulak mungkin dok sibuk cari alasan.

Harap-harap 3 PRK tu bagi banyak pengajaran, pedoman dan semangat untuk ahli dan penyokong parti-parti Pakatan Rakyat terus berjuang.

Aku takmau cerita bab Kedah dan Sarawak pasai aku tek reti, takdak maklumat. Apa kesan 2 PRK tu untuk PAS aku taktau. Yang nyatanya PRK Bukit Selambau dan Batang Ai dua-dua bukan PAS yang bertanding, aku nak komen pun tak reti pasai bukan area aku. Cumanya aku harap PAS boleh gunakan pengalaman yang PAS dapat hasil 2 PRK tu untuk tindakan masa depan.

Yang aku susah hati bab Perak ni. PRK Bukit Gantang sepatutnya dah bagi kita terlalu banyak pengalaman, terlalu banyak pengajaran dan pedoman. Bukan setakat untuk yang macam aku sebagai 'petugas' parti tapi jugak untuk pimpinan PAS.

Ramai yang kata Bukit Gantang mencerminkan keadaan Perak secara umum. Komposisi kaum di bukit gantang macam komposisi kaum di perak. Keadaan Geografi Bukit Gantang pun dekat-dekat nak sama dengan Perak, ada kawasan pekan yang pesat membangun, ada kawasan kampung yang masih ketinggalan, ada kawasan bagan nelayan. Memang sedang elok untuk jagi rujukan.

Berkenaan kes krisis Perak, keadaan nampak makin rumit, berpusing-pusing. Aku tak nampak keadaan boleh selesai dalam masa terdekat ni. Tak kira la di pihak MB Timun ka atau pihak MB Durian. Dua-dua belah pihak nampak tak boleh jadi juara dalam masa terdekat ni.

Kes kat mahkamah pulak belum tentu bila boleh selesai. Takat la ni mahkamah cuma bincang pasai prosedur, boleh ka tak boleh kes dibicarakan. Kes sebenar belum lagi mula dibicarakan. Lepas jatuh keputusan dah tentu pulak akan ada lagi rayuan. Tu tak kira lagi stategi susulan.

Tah bila kes kat mahkamah-mahkamah tu nak boleh selesai takdak sapa boleh bagi dengan tepat. Kalau guna kes Altatuya jadi piawai, makan masa tahun jugak nak selesai tapi kalau guna kes Memali sebagai piawai 5 kali pilihanraya pun belum tentu selesai.

Masalahnya la ni kalau ikut geng Zambry, DUN kena bersidang sebelum 13 Mei kalau tak silap pasai depa tak iktiraf sidang bawah pokok. Kalau tak bersidang DUN akan bubar dengan sendirinya.

Tambah masalah pasai takkan Zambry nak panggil sidang DUN selagi Sivakumar masih jadi Speaker. Nak lantik speaker baru kena buat masa sidang DUN, tapi sebelum berjaya lantik yang baru dah tentu yang lama masih berkuasa, kacau laa, dah tentu dia boleh guna skrip aku kalau dia nak. Naya geng Zambry.

Jadinya keberangkalian kita akan hadapi pilihanraya peringkat negeri tak lama lagi cukup tinggi. Dan memang pun itulah pun yang selama ni kita nak sangat. Frasa "BUBARKAN DUN" selalu sangat kita dengar kalau pun tak kita yang selalu sebut.

Kalau betui PAS Perak bersungguh macam 'resolusi' kat Kediaman MB masa program 'Plan Stratejik PAS Perak' hari tu, kita tak boleh rehat lama. Boleh laa kalau setakat sampai hari Ahad ni, 'berseronok' kenduri tumbang lembu sampai 7 ekor.

Lepas pada Ahad ni kita patut start 'kerja' balik. Kena buat 'review' balik apa resolusi plan strategik tu. Takkan kita nak plan takat tinggai plan, baik tak payah membazir berpuluh ribu nak buat plan hari tu.

Memang la masa plan tu dibuat, Hj Nizar masih jadi MB. Negeri Perak masih lagi Pakatan Rakyat yang pegang. Memang laa la ni kita dah takdak kuasa, kelebihan yang kita ada masa tu dah takdak la ni. Kalau fikir sekali memang la masalah.

Tapinya dah nama masalah, kita kena selesaikan masalah tu. Selagi kita tak cuba selesaikan, takkan kita nak harap masalah selesai sendiri. Kita kena cuba bagi selesai.

Masalahnya ramai yang macam tak sedar apa maksud 'bubar DUN'. Macam tak lebih dari sekadar satu selogan. Nampak macam depa saja suka-suka sebut selogan 'BUBAR DUN' macam PM dulu-dulu seronok dengan selogan "Malaysia Boleh" tah apa yang boleh pun taktau.

Kut tak patut sangat kalau aku kata depa-depa tu sebijik macam burung kakak tua, tah apa yang dicakap dia pun tak paham. Cumanya tak la sampai sama macam burung kakak tua. Depa bukan tak paham cuma mungkin buat-buat tak paham, atau pun mungkin jugak tak berapa nak paham, atau pun mungkin jugak memang depa betui-betui tak paham.

Bagi yang buat-buat tak paham, tak berapa nak paham atau betui-betui tak paham, aku nak cuba susun ayat bagi semua orang mudah paham. Kalau tak paham jugak aku pun tak reti nak buat kata apa. Lantak kat hangpa la.

"Bubar DUN" maksud dia "DAH TAK LAMA DAH, NAK ADA PILIHANRAYA KAT KAWASAN KITA SENDIRI, KAT DUN KITA SENDIRI. Kalau paham, takkan tak paham-paham nak kena mula buat kerja. Jangan tanya pulak kat aku apa kerja nak kena buat.

JANGAN PULAK SATGI LAGI TIGA EMPAT HARI LAGI NAK MENGUNDI PUN CULA MASIH TAK SIAP-SIAP JUGAK!!

http://cenangau.blogspot.com

15 April 2009

Tak perlu Islam Hadhari, contohi Islam yang diamalkan Kelantan - TGNA



Tak perlu Islam Hadhari, contohi Islam yang diamalkan Kelantan

Wataniah: UMNO BN Bakal Mempunyai 600 Ribu Pengundi Tambahan
















D
i blog ini kami telah mendedahkan taktik dan perancangan jahat UMNO/BN untuk mengekalkan kuasa menghadapi pilihanraya akan datang melalui menubuhkan satu batalion Tentera Wataniah di kesemua 222 kawasan Parlimen dalam usaha memantapkan sistem pertahanan bagi seluruh negara

Kami menyatakan: "Mengimbas kembali pilihanraya 1999 Najib hanya menang dengan majoriti 242 undi. Itu pun selepas dibawa masuk tambahan 2,400 undi dalam bentuk undi pos. Apabila konstituensi itu diubah semula, satu kem pasukan tentera darat dan tentera udara telah diselitkan daripada kawasan Mentakab dan Kuantan, sekali gus menokok 4,000 undi dalam lingkungan kawasan pilihan raya Pekan. Pada luaran sahaja Dato Najib pasti mampu menang mudah di sana. Kemenangan Najib bagi tahun 2004 jauh lebih besar."

Hal tersebut amat jelas satu konspirasi yang telah lama diketahui tetapi rakyat tidak mampu mendedahkannya lantaran Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah lama menjadi sebuah badan yang diperkosa oleh UMNO/BN.

Penggunaan askar wataniah sebagai taktik untuk menambahkan undi pos yang berpihak kepada UMNO/BN nanti akan lebih difahami apabila kita melakukan penelitian yang mendalam terhadap konspirasi tersebut.

Sebagai contoh, persoalan samada seorang askar Wataniah itu hanya dibenarkan mengundi sekali.

Gambar di bawah ialah screen shot (imbasan skrin komputer) daftar pemilih untuk Dewan Undangan Negeri N39 Kota Damansara, Selangor, bertarikh Jun 2005. Perhatikan bahawa kesemua 31 nama yang tersenarai mempunyai dua kad pengenalan – satu kad pengenalan awam dan satu kad pengenalan tentera (nombor berpangkal ‘T’ di hujung nama). Dalam kes ini semua penama berdaftar untuk mengundi di ‘Unit Peti Undi (UPU)’ Kem Sungai Buloh.



Diberi pemilih mempunyai dua kad pengenalan, persoalan cepumasnya ialah, beranikah SPR menjamin bahawa pemilih hanya dibenarkan mengundi sekali sahaja dan tidak dibolehkan mengundi dua kali. Yakni, mengundi di UPU X dengan kad pengenalan tentera, dan sekali lagi di UPU Z dengan kad pengenalan awam, sedangkan SPR sendiri yang telribat mengatur dan merencanakan konspirasi itu?

http://greenboc.blogspot.com

Agenda nasional untuk menjatuh pemimpin-pemimpin pro Pak Lah



Agenda jatuhkan pemimpin pro Pak Lah bermula?


KUALA LUMPUR, 15 April (Hrkh)
- Krisis dalaman Umno Terengganu dan Perlis pasca pemerintahan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi seolah-olah wujud unsur dendam dalam era awal pemerintahan perdana menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak, dakwa Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub.

Beliau berpandangan mungkin ada suatu agenda nasional akan dirancang untuk menjatuh pemimpin-pemimpin yang dikatakan pro bekas perdana menteri kelima negara.

Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, mendakwa mereka akan menggunakan mekanisma jahatnya seperti mana dilakukan di Perak sebagai satu pendekatan kepada negeri-negeri lain biarpun ia satu pertembungan sesama dalam Umno.

Malah dakwanya yang dihubungi Harakah Selasa lalu, pertelagahan tersebutmenggambarkan mereka sebenarnya yang menjadi penderhaka.

Cuma katanya, dalam konteks Perak, Umno manipulasi perkataan 'sembah derhaka' yang digunakan Menteri Besar Perak, Dato' Seri Muhamad Nizar Jamaluddin.

"Di segi realiti sejarahnya apa yang mereka cuba buat hari ini menggambarkan dengan jelas dan tepat mereka yang menderhaka kepada institusi raja-raja Melayu," dakwanya.

Sementara itu, krisis dalaman Umno di kedua-dua negeri tersebut dipercayai kerana wujud rasa tidak puas hati terhadap kedua-dua menteri besar di negeri berkenaan.

Di Kuala Terengganu pada 14 April lalu laman web Buletin Online dipetik, seramai 10 Adun Barisan Nasional (BN) negeri Terengganu hadir dalam satu sidang media yang diadakan disebuah hotel.

Sidang media tersebut diadakan ekoran ugutan bunuh yang diterima oleh tiga ADUN, Badul Halim Jusoh (Permaisuri), Zakaria @ Mohd Ariffin Abdullah (Paka) dan Dato Rosol Wahid (Ajil).

Krisis tersebut bermula pada 11 April lalu apabila Menteri Besar, Dato Ahmad Said menegaskan Adun BN yang mengemukakan usul undi tidak percaya boleh dipecat.

Sementara itu, di Perlis, Ketua Penerangan Umno negeri, Dato' Hashim Suboh dipetik berkata, bekas menteri besarnya Dato'Seri Shahidan Kassim sepatutnya menjadi menteri besar kerana beliau dilantik sebagai pengerusi perhubungan Umno Perlis.

Malah beliau dilaporkan oleh satu laman web, menyifatkan Menteri Besar, Dato' Seri Dr Md Isa Sabu sebagai "produk haram".

Dalam pada itu, Salahuddin berkata, persengketaan Umno itu boleh disifatkan sebagai satu bom yang menunggu masa untuk meletup dan sekaligus menghancurkan Umno.

Dakwanya lagi, ini kerana Najib dipercayai menjadi pelengkap kepada keruntuhan Umno.

Apatah lagi dakwanya Najib dilihat sebagai perdana menteri yang dijadikan alat kawalan oleh Tun Mahathir.

Dalam isu tersebut katanya, tidak mungkin Najib akan dapat memfokoskan untuk menyelesaikan isu itu kerana perbalahan dalam pemilihan Umno baru-baru ini pun gagal diselesaikan.

"Mana mungkin dia mempunyai wibawa dan integriti untuk selesaikan isu di Terengganu dan Perlis," dakwanya.

http://www.harakahdaily.net

Ugutan Bunuh! Bila Polis Nak Siasat??



Ekoran 10 ADUN BN Terengganu Diugut Bunuh...

14 April 2009

Saya tak tahu apa-apa, jadi saya tak berani komen- MB Terengganu


SU Sulit MB Terengganu Nafi Hantar SMS Ugutan

Apakah Satu Lagi Pilihanraya Kecil Akan Di Adakan Dalam Masa Terdekat Ini !!




Apakah Satu Lagi Pilihanraya Kecil Akan Di Adakan Dalam Masa Terdekat Ini Agaknya !!

Nampaknya sesuatu yang mengejutkan akan berlaku jika Fairus terus menghilang dan gagal untuk dihubungi. Kejadian yang sama berlaku kepada dua ADUN PKR di Perak dulu sehingga membawa kepada jatuhnya Kerajaan Negeri pimpinan Pakatan Rakyat. Apakah kali ini ia akan berlaku pula di Pulau Pinang?.

Soalnya sekarang, apakah Fairus sanggup belot selepas dirinya teraniaya dan bakal berhadapan dengan kes rasuah sama seperti Jamaluddin Md Razi dan Othman Jailu di Perak itu. Mungkinkah akan ada "deal" untuk Fairus jika beliau sanggup berkompromi dengan UMNO?. Berapa pula wang dan kemewahan yang bakal diterima oleh anak muda itu agaknya?.

Harus diingat, bahawa DUN Penanti bukanlah kawasan selamat buat BN di Pulau Pinang. Anwar menang besar di situ semasa pilihanraya kecil Permatang Pauh tahun lepas. Apakah Fairus ada "value" buat Barisan Nasional atau beliau akan terus setia memperhambakan diri kepada Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat selepas ini.

http://pahangdaily.blogspot.com

Mahkamah: Zambry, 6 Exco gunakan prosedur betul cabar Speaker



Mahkamah: Zambry, 6 Exco gunakan prosedur betul cabar Speaker

Jangan Berbohong!Masakan kerana SMS, semua tak hadir...




Politik Terengganu Pula Bergolak


KEDUDUKAN Ahmad Said sebagai MB Terengganu kini tidak selamat lagi. Tindakan 10 Adun BN yang bertindak memulaukan sidang Dewan hari ini menjelaskan mereka sudah hilang kepercayaan kepada Mat Said. Mat Said harus faham dengan tindakan mereka itu dan tidak payah mencari pentafsir politik untuk membela diri sendiri.

Sepuluh Adun BN yang tidak menghadiri sidang Dewan hari kedua hari ini ialah; Adun Paka, (Zakaria Abdullah), Adun Permaisuri, (Abdul Halim Jusoh), Adun Tepoh, (Muhammad Ramli Noh), Adun Kuala Berang, (Mohd Zawawi Ismail), Adun Bukit Besi, (Din Adam), Adun Alor Limbat, (Alias Abdullah), Adun Jabi, (Ramlan Ali), Adun Kota putera, (Pemihi Yusuf), Adun Jertih, (Idris Jusoh) dan Adun Ajil (Rosol Wahid).

Apabila mereka keluar atau tidak menghadiri Dewan bermakna mereka tidak yakin kepada menteri besar. Mereka tidak menghormati Mat Said lagi. Kalau mereka yakin mereka tidak akan berbuat begitu.

Kata ketua pasukan pemulau itu, Rosol Wahid mereka pulau dewan kerana bimbang dengan keselamatan nyawa mereka. Sebelum itu beberapa orang dari mereka ada menerima satu SMS yang mengancam nyawa mereka, yang berbunyi; baik jangan teruskan niat YB, YB tak sayang nyawa?

Masalannya kalau hanya tiga Adun saja yang hendak dibunuh, tetapi kenapa yang tujuh lagi tidak pergi sama? Apa yang berlaku ini tidak payah berselindung dan susuk sembunyi lagi. Jelas mereka yang tidak hadir dewan itu kerana tidak suka kepada Menteri Besar, bukan sangat kerana bimbangkan keselamatan nyawa mereka.

Kalau mereka suka, senang dengan Mat Said, usahkan diugut kalau dihunus keris sekali pun mereka akan langgar. Bukankah orang-orang Umno ini semuanya berani dan gagah perkasa belaka. Masakan dengan sepotong ayat sebegitu saja semuanya sudah menggeletar.

Mana perginya keberanian wakil rakyat BN itu? Kenapa kalau dengan Pas ada yang berani bergadai nyawa dan melakukan apa saja, tetapi kalau dengan sepotong SMS yang entah betul dan entah tidak mereka sudah kecut perut. Sudah hilang telor?

Kumpulan 10 tidak payah berdolak dalih, cakap saja mereka sudah tidak sebulu dengan Mat Said, habis cerita. Senang orang tidak jadi kalut memikir mencari helah dan sebab musababnya. Jangan mencari alasan dangkal dan melucukan. Kisah pertelagahan dalam BN Terengganu ini bukan baru, ia berlaku sejak setahun lalu lagi. Jadi apalah nak diselindungkan tempayan ikan pekasam busuk lagi.

Kepada kumpulan 10 pula kalau benar-benar berani dan tak nak sokong Mat Said apa fikir panjang lagi usah berpura-pura. Kemukakan saja usul undi tidak percaya ke atas Mat Said, habis crita. Rasanya lapan orang Adun Pas juga akan ikut sama menyokongnya. Kalau Adun Pas sokong jatuh bercelabahlah Mat Said dalam sekelip mata.

Bukan payah sangat kalau nak jatuhkan Mat Said! Lepas itu sapa nak jadi MB bolehlah 10 Adun itu berbincang engan Adun Pas sebanyak lapan orang itu. Disebabkan Adun BN 10 dan Pas lapan, maka eloklah kalau MBnya diberikan kepada BN yang 10 tu. Seeloknya Rosol Wahid jadi MB.

Walaupun Idris Jusoh bersama kumpulan 10 itu beliau tidak boleh jadi MB kerana pemangku raja Terengganu tidak sedia untuk memberi perkenan kepada Idris Jusoh. Kalau Idris dicalonkan lagi nanti upacara angkat sumpah tidak akan dijalankan.

Lagi pun sejarah menjatuhkan menteri besar Terengganu pernah berlaku di negeri berkenaan. Apakah semangat sejarah itu tidak boleh diterima pakai. Bukan saja MB jatuh kerajaan negeri juga bertukar tangan. Apakah kata kalau 10 Adun BN itu bergabung dengan lapan Adun Pas membentuk kerajaan baru. Kerajaan unity government?

Mungkin pelan itu tidak akan berlaku. Tidak mungkin kumpulan 10 itu bersedia bersekongkol dengan Pas. Jadi satu pelan lain boleh dilaksanakan iaitu minta Mat Said bubarkan saja DUN Terengganu dan adakan pilihan raya semula.

Dalam pilihan raya nanti pastikan Mat Said tidak dicalonkan. Rasanya Pas juga suka kalau diadakan pilihan raya semula. Mustafa Ali boleh bertanding sekali lagi dan boleh berangan-angan untuk jadi Menteri Besar Terengganu.

Bukannya payah sangat cuma memerlukan sedikit saja keberanian!

http://msomelayu.blogspot.com

Pemuda UMNOberpecah kepada tiga puak














Pemuda UMNO koyak-rabak kepada tiga puak

P
Pergerakan Pemuda UMNO yang lebih terkenal kerana kesamsengannya telah berpecah kepada tiga kabilah. Kabilah pertama menyokong perasuah yang telah dipilih menjadi ketua. Kabilah kedua masih berpaut kuat kepada lelaki yang menumpang sepihan pengaruh ayahnya yang semakin terkubur. Manakala kabilah ketiga terdiri daripada juak-juak yang rasa terhutang budi kepada pakar botox- Khir Toyo, yang telah mungkin telah merasuah mereka semasa beliau menjadi menteri besar Selangor.

Perpecahan Pergerakan Pemuda UMNO ini dijelaskan lagi melalui kenyataan bekas ketua Pemuda Umno Selangor, Syukur Idrus.

“Khairy Jamaluddin perlu mengambil langkah berjumpa dan berbincang dengan Datuk Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo bagaimana untuk menyatukan semua pergerakan Pemuda,” tegasnya.

Syukur berkata, Khairy perlu mengikis keegoannya sebagai ketua Pemuda Umno dan perlu menerima pandangan dari Mukhriz dan Dr Mohd Khir untuk kebaikan pergerakan itu.

Manakala Mukhriz dan Dr Mohd Khir pula, tambahnya, perlu secara terbuka menerima Khairy sebagai ketua Pemuda Umno yang baru.

“Jika perkara ini tidak boleh diselesaikan, maka kekuatan Pemuda Umno akan hilang,” katanya ketika ditemui di Rawang dalam program anjuran Pemuda Umno malam Jumaat lalu.

Sumber yang rapat kepada Mukhriz dan Khir Toyo menyatakan adalah sukar bagi mereka berdua untuk menerima dengan ‘ikhlas’ kemenangan Khairy, justeru menjadikan terlalu sukar untuk ketiga-ketiga kabilah itu berkerjasama.

Mukhriz diberitakan tidak mungkin akan memberi kerjasamanya kepada Khairy selaku ketua Pemuda kerana dipengaruhi oleh dendam kesumat ayahnya terhadap menantu Abdullah Badawi itu masih membara. Khir Toyo pula tidak berapa dihiraukan kerana Khir sendiri telah kehilangan pengikut setia.

Ramai penganalisa politik meramalkan Pemuda UMNO akan menjadi semakin lemah dan beransur pupus kerana generasi muda Melayu tidak lagi percaya kepada ucapan retorik dan propaganda murahan UMNO. Kesan ketara yang dapat dijangka apabila UMNO dan Pemudanya pupus, maka sayap kirinya, pukida akan kembali kepada kerjaya asal mereka- penarik kereta!!! kah kah kah. Kesian pukida..!!!

Tindakan generasi muda Melayu yang memilih untuk menyokong Pakatan Rakyat adalah suatu tindakan yang amat bijaksana dan jelas berwawasan.

http://greenboc.blogspot.com

13 April 2009

rakyat dan pengundi tidak boleh di perbodohkan, ini bukan tahun 60an - Wan Abdul Rahim

[nizar_feb13.jpg]
ANALISA BUKIT GANTANG : Asmuni Silap, Undi Melayu Tidak Merosot

Saya masih ingat pada tahun 1994, ketika Tuan Guru Nik aziz dalam kempen pilihan raya kecil Lundang beliau pernah mengatakan akan tiba satu masa duit tidak lagi laku dalam pilihan raya. Jadi pada hari ini sudah terbukti apa yang pernah dikatakan oleh beliau" kata Timbalan Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Wan Abdul Rahim Wan Abdullah ketika interbiu Salmiyah harun. Beliau turut mengulas lanjut berhubung keputusan pilihan raya Bukit Gantang yang memberi tamparan hebat kepada BN.

Keputusan di Bukit Gantang akhirnya memberi kemenangan kepada rakyat, bagaimanapun nampaknya BN tetap menafikan keputusan itu adalah referendum rakyat? Apa komen Dato'?

DATO' WAN ABDUL RAHIM: Keputusan pilihan raya ini memberikan suatu gambaran semasa tentang sikap dan pendirian pengundi Bukit Gantang yang bagi saya merupakan satu bentuk referendum walaupun dinafikan oleh BN.

Tetapi dari sudut masanya, inilah peluang rakyat Bukit Gantang khususnya, dan rakyat negeri Perak umumnya menyatakan sikap mereka mengenai apa yang berlaku peralihan kuasa di Perak.

Ini dibuktikan dengan pengakuan oleh Dato' Zambry Abdul Kadir ketika mengulas pada pengumuman keputusan pilihan raya baru-baru ini, bahawa keputusan ini adalah satu petanda sikap rakyat ke atas apa yang berlaku di Perak.

Ini juga secara rasminya adalah referendum rakyat. Apa yang penting semua pihak meneliti keputusan ini, yang jelas daripada rakyat Perak yang menghadapi kegawatan politik yang sedang berlaku.

Perak mempunyai majoriti 50-50 di kalangan Melayu dan Cina. Daripada pemerhatian Dato' bagaimana 'trend' pengundian di Bukit Gantang?

Trend pengundian menunjukkan pengundi-pengundi Cina dengan jelas menggambarkan sikap mereka dalam pemilihan antara PAS dengan Umno. Apa yang dicapai di daerah mengundi yang mempunyai 97 peratus pengundi Cina misalnya di Kuala Sepetang.

Di sini PAS mendapat undi 85 peratus daripada pengundi Cina. Saya membuat kesimpulan ini bahawa 85 peratus daripada masyarakat Cina menyokong Pakatan Rakyat. 85 peratus undi popular diberikan kepada PAS manakala 15 peratus sahaja kepada BN.

Oleh kerana pengukuran sokongan Cina kepada PAS hanya boleh dibuat di sini, kerana Melayu daripada 3,300 orang sahaja, di tempat-tempat lain pengundi Cina dan Melayu bercampur-campur. Kalau kita hendak tahu sikap pengundi Cina... Kuala Sepetanglah tempat yang sesuai.

Adakah ini pencapaian terbaik?

Pencapaian ini bukan sahaja PAS tidak pernah dapat di kalangan masyarakat Cina, tetapi DAP juga sebelum ini hanya mendapat 80 peratus sahaja. Jadi 84 peratus ini adalah satu rekod baru.

Jadi apabila kita lihat majoriti kemenangan kita bertambah, begitu juga undi PAS. Ini memberikan satu tanda yang baik mengenai ketuanan rakyat sebagaimana yang dikatakan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim. Di mana apabila berlakunya demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan, akhirnya rakyatlah yang membuat penentuan.

Di Bukit Gantang dan Bukit Selambau merupakan satu landasan dimana rakyat telah menyatakan kematangan sikap dan kemahuan masing-masing. Walaupun institusi yang ada dalam negara tidak memihak kepada PAS misalnya SPRM, polis, istana, mahkamah... itu tidak mengapa.

Akhirnya rakyat yang membuat keputusan. Dalam amalan demokrasi ini juga memberi petanda dan harapan baru bahawa dalam pilihan raya umum ke-13 nanti kita akan meraihkan kemenangan di luar jangkaan.

Dalam siri pilihan raya kecil bermula Permatang Pauh, Kuala Terengganu, dan terkini di Bukit Gantang dan Bukit Selambau, BN nampaknya sudah ditolak habis-habisan oleh rakyat. Apa yang boleh kita gambarkan keadaan BN ini?

Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin yang akan membuat 'post-morterm' di kalangan badan bebas untuk mencari punca kekalahan BN di dalam pilihan raya kecil. Saya rasa BN bukan memerlukan 'post-morterm', ini kerana 'post morterm' di Permatang Pauh belum pun keluar lagi begitu juga di Kuala Terengganu.

Apa post morterm yang mereka hendak buat?

Apa yang mereka perlukan ialah 'soul searching' bermakna mereka kena fikir balik asas BN itu sendiri. Saya melihat bahawa pada tahap sekarang ini rakyat dan pengundi tidak boleh di perbodohkan, ini bukan tahun 60an.

Tahap pendidikan dan pemikiran, jadi rakyat sudah pandai memilih. Peranan media tradisi atau yang sedia ada ini, memang tidak mampu untuk mempengaruhi sikap pengundi dalam pilihan raya.

Saya masih ingat pada tahun 1994, ketika Tuan Guru Nik Aziz dalam kempen pilihan raya kecil Lundang beliau pernah mengatakan akan tiba satu masa duit tidak lagi laku dalam pilihan raya. Itulah Tuan guru pernah mengatakan bagi duit ambil, bagi kain pakai dan bagi gula kacau. Jadi pada hari ini sudah terbukti apa yang pernah dikatakan oleh beliau dulu.

Di Bukit Gantang dan Bukit Selambau ini, banyak mana BN mencurahkan duit atau bantuan tidak mempengaruhi pengundi sebagai mana berlaku di Kuala Sepetang. Sewaktu berkempen hampir tiap-tiap malam BN mengagihkan hadiah, sumbangan, bantuan duit tetapi tidak menjejaskan undi kita.

Janji BN yang hendak menyelesaikan masalah air di Kuala Sepetang, sedangkan sepenggal yang lalu BN juga yang menjadi wakil rakyat di sana bagaimana pun masalah ini tidak selesai juga. Sekarang masalah perparitan di Kuala Sepetang masih berlaku. Akhirnya rakyat naik muak dan menolak segala bentuk habuan untuk memujuk mereka menyokong BN.

Nampaknya, BN sudah ditolak mentah-mentah oleh kaum Cina dalam pilihan raya ini, bagaimana Dato' melihat situasi Umno sendiri pada masa akan datang berdepan dengan pilihan raya umum nanti?

Untuk masa depan Umno perlu bergantung kepada pengundi di kawasan yang mempunyai 70 peratus orang Melayu jika untuk menang. Kalau kurang daripada itu, seumpama di Bukit Gantang yang mempunyai 62 peratus pengundi Melayu ia tidak mampu untuk menang, kerana penguasaan pengundi Melayu cuma 50 peratus dan paling tinggi ialah 53 peratus, tetapi apabila masyarakat bukan Melayu tidak memberikan sokongan kepada BN maka sukar untuk BN meraih undi.

Satu tugas yang berat jika BN mahu mengambil balik undi Cina dan India. Ataupun mungkin rakyat boleh melihat sejauh mana kekuatan Perdana Menteri kita yang baru ini. Buat masa ini semakin banyak Umno bercakap semakin kuat pengundi Cina lari.

Kita lihat apa yang dikatakan oleh Dato Hishamuddin baru-baru ini, menegaskan Melayulah yang memulakan perjuangan kemerdekaan. Mereka menganggap orang di sekelilingnya tidak peka dengan apa yang beliau ucapkan sehinggakan pimpinan tertinggi MCA mempertikaikan kenyataan mereka itu.

Keris yang selalu dijulang oleh bekas ketua Pemuda Umno itu, dan berharap beliau tidak lagi menghunus keris 'telanjang' itu di khalayak ramai. Ini satu perbuatan samseng yang mana bukan sahaja masyarakat Cina tidak boleh menerima bahkan orang Melayu pun tidak boleh menerima.

Majoriti di Bukit Gantang bertambah sekali ganda. Bagaimana pun ada dakwaan undi Melayu untuk PAS merosot? Bagaimana Dato' melihat senario ini?

Saya masih hendak mempertikaikan bacaan daripada Pengarah Pilihan Raya Perak Asmuni Awi. Mungkin beliau ada kaedah pengiraan yang khusus, tetapi saya melihat tempat-tempat seumpama di Kemunting Station yang mempunyai 90 peratus undi Melayu.

Memang kita kalah di sini. Tetapi sedarkah kita dalam pilihan raya umum 2008 kita kalah majoriti 500 lebih, tapi kini kita kalah majoriti 400, jadi macam mana kita nak kata undi Melayu merosot.

Saya juga mendapati memang undi Melayu kita meningkat, walaupun kita tidak sampai 50 peratus, tetapi pengurangan majoriti itu cukup jelas. Saya melihat pengukuran undi Melayu ditempat yang mempunyai 100 peratus Melayu, manakala pengukuran undi Cina di kawasan yang mempunyai 90 peratus undi Cina. Di kalangan Cina jelas dan di kalangan Melayu pun jelas.

Dengan kemenangan selesa ini, apa yang perlu PAS lakukan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti?

Untuk masa depan keputusan ini memberi suatu mesej kepada PAS dan pemimpin PAS bahawa mereka harus melipatkan ganda usaha. Kerana tidak ada parti lain yang mampu melawan Umno seumpama PAS yang mana kedua-dua parti bergerak dalam kawasan Melayu.
Apa yang diperkatakan oleh Tun Musa Hitam yang mana mengatakan Umno sedang mengalami penyakit tua yang tidak mempunyai ubat hanya menunggu mati.

Dan kita lihat daripada pengishtiharkan kabinet pun nampak cukup terang dan jelas, yang menang tidak diberikan tempat sebaliknya yang kalah diberi jawatan. Tidak tahulah tidak pasti apa hujah yang digunakan BN. Ketua pemuda pula tidak diberi tempat sebaliknya timbalan pula yang dilantik menteri. Suasana ini saya lihat ianya agak kurang sopan.

Bagaimana respons masyarakat Melayu di Bukit Gantang terhadap PAS?

Orang Melayu di Bukit Gantang seolah-olahnya terabai. Misalnya apabila petugas muslimat hadir berkempen di salah sebuah rumah pengundi Melayu, memang pada peringkat awal kurang mendapat respons tetapi semangat berkempen di kalangan jentera kita yang tidak berputus asa terus juga turun ke rumah-rumah.

Akhirnya mereka menerima petugas kita sehingga kita boleh ke dapur mereka menggoreng keropok. Ada ketua wanita yang meninggalkan program Umno kemudian hadir ke program cakna PAS malah ada yang terasa bahawa muslimat PAS mendekati dan menyantuni mereka sehingga mereka tertarik.

Maknanya jika PAS tidak sampai tahap itu boleh jadi peti undi seperti Sungai Limau, Kampung Menteri, Batang Gelugur yang mana jentera PAS sukar untuk menembusi hingga ke akar umbi.

Apabila kita hadir dengan pembantu dari luar kita diterima baik. Kita dapat meningkatkan usaha kita mendekati pengundi di peringkat akar umbi.

Dua isu yang dominan dimainkan olah BN iaitu derhaka dan Nizar boneka DAP, sejauh mana isu ini boleh mempengaruhi undi PAS?

Saya tidak fikir isu ini boleh mempengaruhi undi. Saya lihat Nizar adalah satu peluang. Bahawa orang tidak tahu ada manusia seumpama Nizar.

Orang kata kepimpinan dalam PAS seperti Allayarham Dato' Fadhil Noor, Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Abdul Hadi, adalah ulama yang memimpin parti adalah kelebihan PAS. Apabila Nizar dalam tempoh tidak sampai setahun boleh membuktikan pengaruhnya walaupun beliau bukannya hasil daripada pondok tetapi dia menjadi satu aset kepada PAS.

Beliau ini macam 'revealation'. Pendek kata, kita tidak menyangka beliau ini bukan sahaja intan tetapi batu geliga. Sebagai Menteri Besar dan ketua Kerajaan Perak, kadang-kadang boleh menenggelamkan orang lain.

Bukan sahaja orang Cina tetapi seluruh rakyat melihat Nizar mempunyai peribadi yang baik untuk menjadi ketua kerajaan dalam masyarakat majmuk seperti di Perak.

http://greenboc.blogspot.com

Saya peluk dia secara spontan, jadi saya tak menyesal - Nabil


Nabil tak menyesal peluk Irma spontan

AKSI spontan Bintang Paling Popular 2008, Ahmad Nabil Ahmad atau Nabil yang memeluk kekasihnya, Irma Hasmie sebaik diumumkan sebagai pemenang utama Anugerah Bintang Popular kali ini cukup mengejutkan banyak pihak.

Ramai yang tidak menyangka Raja Lawak musim kedua itu berani berbuat demikian di hadapan ribuan penonton yang turut boleh disaksikan secara langsung di kaca televisyen menerusi TV3.

Nabil yang turut berjaya dua kemenangan iaitu anugerah Artis Komedi Lelaki Popular dan Artis Baru Lelaki Popular bagaimanapun membuat penjelasan tentang hal itu yang mana Irma sendiri sebenarnya turut terkejut dengan tindakan Nabil.

“Saya peluk dia secara spontan, jadi saya tak menyesal sebab itu merupakan cara saya meluahkan perasaan gembira.

"Lagipun, dia merupakan tempat untuk saya meluahkan perasaan, semasa saya susah dan senang,” kata Nabil selepas majlis tersebut berakhir.

Nabil bagaimanapun sedar perlakuannya itu pasti akan menimbulkan satu kontroversi.“Saya minta maaf kalau apa yang orang nampak itu melampaui batas dan terpeluk di tempat yang salah.

“Selepas ini, saya tidak akan buat lagi, sehinggalah dia menjadi isteri saya,” ujar Nabil yang merancang untuk mendirikan rumah tangga dalam tempoh dua tahun lagi.

Seperti yang disaksikan oleh jutaan penonton, Nabil turut mengaku yang itu merupakan pertama kali dia memeluk Irma.

“Orang pernah cakap meluat tengok saya peluk Irma kat Shopping Complex tetapi saya tak pernah buat pun.

“Saya hanya pernah pegang tangan dan bahunya,” akui Nabil.

Sementara itu, Irma turut meluahkan perasaan terkejutnya kerana tidak menyangka Nabil akan memeluknya.

“Namun, Nabil sudah minta maaf dengan saya kerana tidak sengaja. Lagipun, dia terkesima dan terlalu ‘excited’,” luah Irma yang bergaya anggun dengan pakaian berwarna merah rekaan Betty.

Nabil pula mengenakan sut berwarna sedondon dengan Irma rekaan Michael Shu.

Dengan kemenangan sebagai Bintang Paling Popular 2008, Nabil berjaya membawa pulang hadiah berjumlah lebih RM250,000 berupa kereta Nissan Sylphy 2.0 C berharga RM109,000, barang kemas Rafflesia (RM150,000) dan perabot Empayar Classic (RM30,000).

Nabil berkata dia bercadang hendak menggunakan kereta yang diterimanya itu.

Jejaka berasal dari Mambau, Negeri Sembilan ini juga tidak menjangkakan yang dia akan menang besar dalam anugerah berprestij itu.

“Saya langsung tak ‘expect’ akan menang kerana ingatkan Mawi yang menang. Saya memang relaks ‘gila’. Jangkaan saya memang rendah dan orang akan ‘vote’ saya untuk menang.

“Saya bajet Saiful Apek akan menang anugerah Artis Komedi Lelaki Popular. Saya hanya ‘target’ mungkin menang anugerah Artis Baru Lelaki Popular. Kalau saya tak menang pun, mungkin Riz, Nubhan atau Fizow Omar kerana mereka lebih kacak dari saya,” ujarnya dalam nada gembira.

Ditanya perasaanya apabila dia telah menewaskan Saiful Apek yang sebelum ini mengungguli gelaran Artis Komedi Lelaki Popular selama enam tahun berturut-turut, Nabil menjawab:

“Saya tidak tewaskan dia tetapi Apek dapat pelapis untuk teruskan bakat dalam industri kerana dia seperti abang saya.

“Begitu juga dengan orang sekeliling saya yang tercalon iaitu Afdlin Shauki, Zizan yang sama-sama berkawan dengan saya. Saya baru lagi dan mereka banyak membantu saya.

"Jadi, saya ucapkan terima kasih sangat-sangat.”

Ironinya, Nabil masih lagi sama seperti Nabil yang dulu dan dia berjanji akan mengekalkan identitinya yang selamba itu.

“Saya bersyukur dan tahu orang ramai telah menyokong saya. Jadi, saya perlu memberikan yang terbaik setelah mereka memberikan peluang untuk saya berdiri di atas pentas itu. “Saya tidak akan lupa diri dan di luar saya masih selamba,” janji Nabil yang turut mengaku masih memakai pakaian ‘bundle’.

Nabil akui memeluk Irma secara spontan kerana terlalu gembira sebaik memenangi gelaran utama ABP tahun ini

http://www.mstar.com.my

UMNO Nak Kaji Islam Hadhari... Tak payah kaji, buang terus...

http://3.bp.blogspot.com/_yDg0MSymnd0/SUL-5LGOyzI/AAAAAAAAEHc/Uxc92c9noEM/s400/PRK+Nasa.jpg
UMNO Nak Kaji Islam Hadhari, Ust Nasha Gesa Buang Terus

Konsep Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi tidak perlu dikaji semula tetapi sebaliknya mansuhkan terus, kata TImbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa.

Beliau berkata, tiada sebarang manfaat diperoleh sepanjang ia dilaksanakan, sebaliknya hanya menimbulkan kekeliruan di kalangan umat Islam di negara ini sama ada Islam Hadhari itu adalah sebuah agama baru atau sekadar konsep.

“Saya tidak melihat sebarang pelaksanaan dibuat bagi memartabatkan Islam. Segala yang terkandung dalam konsep Islam Hadhari itu memang sudah dituntut dalam Islam,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Laporan akhbar semalam memetik Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jen. (B) Datuk Jamil Khir Baharom akan mengkaji semula konsep Islam Hadhari bagi memastikan keberkesanan dari segi pendekatan dan penerimaan rakyat terhadapnya.

Nasharudin berkata, tiada kesan positif sebelum dan selepas pelaksanaan konsep tersebut, sebaliknya keadaan umat Islam dilihat masih mendatar dan lebih malang lagi menjadi lebih keliru.

“Umat Islam dan sistem perundangan syariah masih berada di takuk lama. Justeru tindakan mengkaji semula konsep tersebut hanya satu usaha sia-sia yang tidak akan mendatangkan hasil,” kata Ahli Parlimen Bachok itu.

Sementara itu, Ketua Pemuda Pas Perak, Ustaz Norazli Musa menyokong kenyataan Timbalan Presiden Pas itu dan turut mencadangkan supaya menghapuskan konsep Islam Hadhari.

“Pada pandangan saya, Islam Hadhari ini tidak perlu dikaji, tetapi dihapuskan. Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW adalah Islam sebenar yang diturunkan oleh Allah SWT dan wajib diikuti oleh semua umat Islam,” katanya.

Menurutnya, kekeliruan yang timbul itu menyebabkan Islam Hadhari diharamkan di Selangor.

Beliau berkata, kepincangan dalam UMNO pada hari ini menggambarkan bahawa Islam Hadhari gagal dibawa oleh pemimpinnya sekali gus menunjukkan konsep tersebut tidak berkesan bagi membawa perubahan dalam peradaban.

Namun begitu, Norazli berkata, tidak menjadi kesalahan untuk mewujudkan satu peradaban Islam yang moden, tetapi perlu berlandaskan kepada acuan Islam yang sebenar supaya konsep Islam itu sendiri tidak disalah tafsirkan oleh masyarakat.


http://greenboc.blogspot.com/

BONGKAR: Taktik Jahat UMNO Untuk Menang Pilihanraya Akan Datang

Bongkar! UMNO cuba menggunakan taktik yang telah dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk meraih kemenangan semula melalui penipuan.

Ini berdasarkan kepada kenyataan Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bahawa Kementerian Pertahanan akan menubuhkan satu batalion Tentera Wataniah di kesemua 222 kawasan Parlimen dalam usaha memantapkan sistem pertahanan bagi seluruh negara.

Beliau berkata pasukan pertahanan itu akan mengandungi 300 anggota bagi setiap platun yang terdiri pelbagai kaum dan bilangan anggota secara keseluruhan dijangka 600,000 dalam tempoh lima tahun akan datang.

Mengimbas kembali pilihanraya 1999 Najib hanya menang dengan majoriti 242 undi. Itu pun selepas dibawa masuk tambahan 2,400 undi dalam bentuk undi pos. Apabila konstituensi itu diubah semula, satu kem pasukan tentera darat dan tentera udara telah diselitkan daripada kawasan Mentakab dan Kuantan, sekali gus menokok 4,000 undi dalam lingkungan kawasan pilihan raya Pekan. Pada luaran sahaja Dato Najib pasti mampu menang mudah di sana. Kemenangan Najib bagi tahun 2004 jauh lebih besar.

Dengan cara yang sama itulah Najib kini mengajar Zahid Hamidi untuk mempergunakan Kementerian Pertahanan bagi menambahkan undi untuk UMNO-Barisan Nasional untuk pilihanraya akan datang. Taktik kotor dirancang supaya kesannya berpihak kepada mereka untuk setidak-tidaknya di dalam pilihanraya umum akan datang.

Kita boleh mengesani penipuan pengundi-pengundi pos yang mana nama seorang pengundi terdapat lebih dari satu. Atau dengan kata mudah, nama dia ada kat tempat lain jugak dengan mengubah sedikit nombor tentera yang dipegang oleh seseorang pengundi. Sebagai contoh:

Sila semak secara ‘random’ nama2 dibawah ni di database SPR dan saksikan sendiri jawapan nya… http://daftarj.spr.gov.my/daftarj/

Match 1
T0705196, SHAMSUDDIN BIN JUSOH, 1956, 085 PEKAN
T705196, SAMSUDDIN B JUSOH , 1956, 118 SETIAWANGSA

Match 2
T0708111, JEROME LUCAS A/L LUCAS LOUIS, 1958, 085 PEKAN
T708111, JEROME LUCAS A/L LUCAS LOUIS, 1983, 107 SUBANG

Match 3
T0713078, SAIDI BIN ISMAIL, 1961, 033 BESUT
T713078, SAIDI BIN ISMAIL , 1961, 118 SETIAWANGSA

Match 4
T0713701, AMRAN BIN AWANG, 1966, 033 BESUT
T713701, AMRAN B AWANG, 1966, 196 STAMPIN

Match 5
T0713794, MOHAMAD SHAMMI BIN AHMAD, 1965, 033 BESUT
T713794, MOHAMAD SHAMMI BIN AHMAD, 1965, 085 PEKAN

Match 6
T0713844, JOHNNY HARPER@NORAZMAN BIN IBRAHIM, 1965, 159 PASIR GUDANG
T713844, JOHNNY HARPER @ NORAZMAN BIN IBRAHIM , 1965, 118 SETIAWANGSA

Match 7
T0713938, HIPPENI BIN HAMZAH, 1964, 033 BESUT
T713938, HIPPENI B HAMZAH, 1964, 196 STAMPIN

Match 8
T0714086, MOHAMAD NOR AHADI BIN HARUN, 1965, 033 BESUT
T714086, MOHAMAD NOR AHADI BIN HARUN, 1965, 085 PEKAN

Match 9
T0714250, ZAKARIA BIN ABU BAKAR, 1967, 033 BESUT
T714250, ZAKARIA B ABU BAKAR, 1967, 085 PEKAN

Match 10
T0714255, ZIHATOL IHAZAIR BIN SAYUTI, 1964, 033 BESUT
T714255, ZIATOL IHAZAIR BIN SAYUTI, 1964, 107 SUBANG

Itu baru 10, dan kedapatan beribu-ribu pengundi di dalam daftar pemilih bagi pengundi pos dengan yang berada di pusat penyemakan.

Zahid berkata :“Penubuhan Tentera Wataniah adalah sebagai usaha untuk membantu angkatan tentera dalam menjalankan tugas menjaga keamanan negara.”

Kita ingin bertanya kepada Zahid semejak negara mencapai kemerdekaan, bilakan masanya kita diserang oleh dari darat, udara atau laut oleh pihak tentera dari luar?

Jelas menunjukkan bahawa tiada justifikasi lansung terhadap langkah Kementerian Pertahanan tersebut dan sewajarnya ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat menentang usaha tersebut di Dewan Rakyat bagi menghalang perencanaan jahat manusia-manusia gila kuasa dari UMNO-BN ini.



http://greenboc.blogspot.com

12 April 2009

Adun Baru Bukit Selambau Dah Turun Padang


Langkah Pertama Manikumar Setelah Bergelar Adun Bukit Selambau

BN Mainkan Isu Perkauman


BN Palukan Rentak lama Mainkan Isu Perkauman

Elizabeth Wong, Come Back To Do Your Works



Elizabeth Wong, Come Back To Do Your Works

BN kalah kerana Mahathir...

BN kalah kerana Mahathir?

Umno tak salah apabila kalah, baik di Bukit Selambau atau Bukit Gantang. Yang salah, yang buat hal, yang menunjuk pandai, yang nak tunjuk juara ialah Tun Dr Mahathir Mohamad, pengasas Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

Ternyata matematiknya sangat lemah di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Beliau sudah tidak bijak lagi bermatematik berbanding kebencian dan kepura-puraan rakyat terhadapnya.

Mungkin ada orang bertanya, kenapa mesti dihempuk ke atas kepala Dr Mahathir sedangkan beliau baru masuk Umno kali kedua? (Nak tergelak, bagaimana seorang negarawan boleh masuk keluar parti, macam keluar masuk panggung wayang).

Jawab kita: Yalah, kerana itulah BN kalah di dua bukit walaupun menang di satu batang. Pada hari penamaan calon saya bertemu dengan beberapa penganalisis politik, baik dari universiti tersohor mahupun kaki 'cokia' yang selalu tepat bacaan mereka.

Semua berkata, PAS dan KeADILan atau Pakatan Rakyat agak sukar untuk mengambil kembali dua kawasan ini. Dan memang pun begitu apabila ditokok pula oleh "bengong dan bahlolnya" sesetengah pengundi Melayu di kampung apabila mereka menerima 'mee segera' atau pembangunan 'sandwich' dari kerajaan BN.

Lain daripada pengundi Cina di bandar dan pekan. "Potong lancau pun kami tak akan sokong," kata seorang Cina di Kuala Sepetang. Dalam keadaan kelam-kabut, hempas-pulas, pujuk rayu dan graf BN (Umno) naik menyacak selepas pemilihan agung Umno, selepas Dato' Sri Najib Razak diisytihar menjadi Perdana Menteri, selepas Tun Abdullah BAdawi begitu mengalah, dengan senyumnya, tiba-tiba munculnegarawan yang dianggap hebat muncul di atas pentas perhimpunan.

Esoknya dibuat pengumuman yang beliau akan rujuk kembali ke Umno, parti yang dianggapnya hancai di bawah pimpinan Abdullah. Maka dengan bangga pula diumum akan turun ke Bukit Gantang dan Bukit Selambau, yang seolah-olah beliau memberitahu bahawa dengan turunnya, maka apa parti pun akan kalah kerana baginya selain dari Umno, semuanya haprak, malah Umno sendiri haprak ketika dia membebel di zaman Abdullah.

Siapa yang mendakwa kehebatan Dr Mahathir ini? Siapa yang menganggap beliau hebat selepas masuk Umno kali kedua dan siapa yang mendesak agar turun ke Bukit Gantang dan Bukit Selambau? Jawapannya, tak seorang pun suruh dan tak secalit tahi pun yang minta. Bukan kerana memikirkan badan sudah sedikit melengkong, pungkur tirus dan mata sudah terbeliak dek kepikunan melampau tetapi kerana usia seperti itu dianggap sudah memasuki gapura 'nyanyuk'dan menunggu waktu hujung asar seperti kata Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor, Presiden PAS dulu.

Simpul kata, maksud tersirat ialah 'come back' beliau bukanlah dikehendaki sesiapa, termasuk Umno sendiri. Tetapi oleh kerana kepimpinan Umno terdiri dari orang yang tidak mahu melukakan hati 'negarawan' mereka, maka tak ada siapa pun yang tergamak berkata: "Tun, tak payahlah ... rehat saja di rumah. Elok saja ke misjid, bersandar di tiang dengan tok guru baca bab fardu ain dan fardu kifayah, atau berzikir bertahmid. Tak manis balik ke dalam politik kerana balik dalam keadaan begini nanti orang kata gila talak tak tentu pasal.

"Tetapi oleh kerana tidak ada kesedaran, dikuasai perasaan ego dan menganggap orang lain bodoh, tak layak, tak sesuai maka dengan gagah-gagah Dr Mahathir menapak juga naik ke pentas dalam keadaan menjerut tali pinggang hingga habis lubang.

Saya di antara ratusan orang yang bersesak-sesak di dewan LKIM Sungai Patani pada 6 April. Tapi saya terfikir, begitukah seorang negarawan berdiri di atas pentas, menghentam orang lain begitu rupa dengan lagu lama, lirik basi, nada garau dan memek muka yang menggambarkan bahawa dalam sepanjang hidup manusia yang dihentamnya, tak sebutir pun kebajikan dilakukan.

Malah manusia yang suka 'punggung' ini bagi beliau bukan layak menjadi pemimpin. Wauuu, ramailah yang bertepuk. Anehnya mereka tidak tahu kenapa mereka bertepuk, seperti sedemikian ramai yang datang, tidak tahu kenapa mereka disuruh datang.

Maka gahlah dalam media, Dr Mahathir kembali ke pangkuan Umno, mencebur diri dan sedia membantu memenangi BN. Ada seorang pengundi India di Bukit Selambau jerkah kepada saya; "Tuan, apa itu logikkah? Itu batang sendiri pun tarak berfungsi, mau jaga batang lain ka?"

Saya jerkah pengundi itu: "Poorrraaahhhh!" Malang dan sayang sekali, Dr Mahathir tidak pernah membaca reaksi rakyat, sama seperti beliau tidak pernah membaca kemarahan rakyat ketika beliau menjadi perdana menteri dulu.

Selepas itu saya tidak tahu lagi di mana Dr Mahathir turun berkempen bagi membantu BN pulih, mengeliat kembali. Dan saya adalah di antara orang yang sangat bimbang kekalahan PAS dan KeADILan kerana sekali pandang orang Melayu sudah terpengaruh dengan Dr Mahathir.

Bukankah Dr Mahathir, Perdana Menteri selama 21 tahun, yang membuat segala pembangunan, yang memberi wawasan dan di ekor kuasa beliau, satu pembunuhan dibuat terhadap roh bahasa, dengan menginggeriskan matematik dan sains sehingga anak-anak Melayu terkial-kial dalam bilik peperiksaan.

Anehnya, graf bacaan politik pun berubah. Penganalisis politik sebaik-baik Dr Mahathir turun pentas, bukan melihat bagaimana mengah dan penatnya negarawan yang syok menghentam pembangkang tetapi memberi andaian, graf politik sokong BN sudah naik memuncak.

Maka radio dan TV, akhbar perdana juga memuji-muji Dr Mahathir yang sanggup naik pentas, walaupun lagu lama dinyanyikan, walaupun lirik basi divokalkan, walaupun lenggok-lenggang macam boria kalah nombor lapan, kononnya peratus sokongan kepada BN mendadak naik dan pembangkang menurun kepada 35 peratus.

Malang, tak seorang pun penganalisis meletak tapak tangan di dada pengundi, di ubun-ubun rakyat dua kawasan untuk mengetahui keadaan gelora perasaan. Tak seorang pun bertanya rakyat yang sudah mula diajar dengan kebangkitan dan kesedaran baru, apa pendapat apabila Dr Mahathir kembali ke dalam Umno?

Maka, malam pengiraan undi, sebaik-baik saja keputusan di buat, saya di antara ribuan yang tersepit di tengah-tengah orang ramai, basah kuyup hampir pecah telinga apabila dijerit kiri dan kanan, sesuatu yang saya tidak sangka."Padan muka Mahathir!"

"Haaa, baru dia raseee!"

"Apa, dia ingat dia masih berpengaruh!"

"Ini semua kerana Mahathir!" Dan tanpa ingin berbohong atau membuat fitnah, saya dengan jujur dan ikhlas, tidak dapat menahan kesal apabila berulang kali menganggap kemenangan PAS dan kekalahan BN di Bukit Gantang adalah kerana Dr Mahathir.

Ternyata anggapan sebahagian ramai yang bersesak-sesak keluar malam itu menyesali kembalinya Dr Mahathir dan kemenangan PAS malam itu seperti mahu mengajar BN dan memberi ingatan bahawa Dr Mahathir tidak menguntungkan BN lagi.

Di sepanjang jalan pulang dalam bandar Taiping, orang-orang Cina berdiri di kaki lima, mengangkat tangan dan menjerit-jerit: "Itu Mahathir punya pasallah! Itu Mahathir punya pasallah!" Lalu dalam perjalanan pulang bersama lima orang kawan, saya menyimpulkan bahawa kembalinya ke dalam Umno di saat-saat terakhir, bererti beliau mencipta kebencian bertaraf nasional kepada dirinya sendiri.

Rakyat sudah bijak menilai. Ada beberapa sebab. Di antaranya kerana seorang negarawan yang sepatutnya berada di ruang masjid, beramal bakti dengan amal makruf nahi mungkar tidak sepatutnya berdiri di atas pentas menghentam lawannya begitu keras.

Kedua, dengan lagak sebagai orang yang tidak pernah mengakui kelebihan orang, beliau berlakon menunjuk betapa Abdullah Badawi sesen pun tidak berguna baginya, sedangkan Abdullah juga ada orangnya.

Ketiga, beliau menyuluh dengan cermin kelabu, sedang yang disuluhnya tidak tahu apakah rakyat masih sukakan beliau. Maka kerana ini, saya menyimpulkan, kekalahan BN di dua bukit adalah kerana Dr Mahathir mula masuk campur.

Dan kehancuran bukan saja kekalahan dalam pilihan raya, malah kepada Umno sendiri jika kepimpinan Umno sekarang tidak 'hubaya-hubaya' dengan permainan, percaturan politik tua Dr Mahathir ini.

Siapa pun akan mengakui, kembali Dr Mahathir ke dalam Umno tidak memberi apa-apa terhadap kestabilan politik dan laba yang baik atas nama membina negara tetapi tentulah ada satu agenda tertentu yang tidak memberi untung kepada rakyat.

Terus terang saya sangat kesal kerana Dr Mahathir kembali secara mendadak sehingga menyebabkan saya menjadi kesal pula apabila mendengar tohmah dan ejekan rakyat terhadapnya. Beliau merendah martabatnya sendiri. Tapi malangnya "come on" beliau memusnahkan kepercayaan saya terhadap negarawan yang pintar, apa lagi apabila memikirkan sekian ribu anak bangsanya terkial-kial dengan matematik dan sains dalam bahasa Inggeris.

Bagaimanapun sangat gembira bilamana 7 April malam, ketika sedang menunggu keputusan tiga pilihan raya kecil. Baru saya sedar sungguh-sungguh bagaimana rakyat membenci mantan perdana menteri kelima ini.

http://www.harakahdaily.net

Umno sanggup terima pelacur tua ini....?


Umno sedia terima Ibrahim tapi tidak 'pinang'

PETALING JAYA:
Badan Perhubungan Umno Kelantan bersikap terbuka jika Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali ingin kembali menyertai parti itu.

Pengerusinya Tan Sri Annuar Musa berkata Umno Kelantan menyambut baik hasrat ahli Parlimen Bebas itu jika kembali menyertai parti yang pernah dianggotainya sebelum dipecat tujuh tahun lepas.

"Umno sentiasa terbuka kepada siapa sahaja yang ingin menyertainya secara ikhlas tanpa sebarang desakan atau paksaan.

"Jika (Datuk) Ibrahim Ali ingin kembali kepada kita (Umno)...boleh saja, tak ada masalah," katanya kepada mStar Online.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Ibtahim yang berkata beliau hanya menunggu 'pinangan' daripada pimpinan Umno, untuk membolehkan beliau kembali menyertai parti itu.

Bagaimanapun tambah Annuar, perkara itu perlu diperhalusi dengan sebaik-baiknya untuk kepentingan semua pihak.

"Kita perlu bincang dulu, tak perlu tergopoh-gapah," katanya.

Ibrahim, 57, digugurkan daripada jawatan Ketua Umno Pasir Mas pada 22 Nov 2003 dan kemudian digantung keanggotaannya seumur hidup dalam Umno kerana bertanding sebagai calon Bebas pada pilihan raya umum ke-11, Mei 2004.

Ditanya sama ada pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan Ibrahim bagi membincangkan mengenai 'pinangan' tersebut, Annuar berkata perkara tersebut akan dipertimbangkan.

"Kalau anak dara bolehlah kita pinang...ini dah janda dua kali, susah tu," katanya dengan berseloloh.

Beliau bagaimanapun tidak menolak untuk mengadakan perbincangan dengan Ibrahim mengenai perkara tersebut.

"InsyaAllah...mungkin nanti saya boleh ajak beliau minum-minum kopi sambil bincangkan mengenai perkara ini, kita tak ada masalah," katanya.

Ditanya sama ada Umno Kelantan akan mengadakan perbincangan dengan pentadbiran pusat mengenai perkara tersebut, beliau tidak dapat membayangkan apa-apa tindakan buat masa sekarang.

"Saya tak boleh nak bayangkan apa-apa, kita tunggu dan lihat dulu pekembangannya nanti," katanya.

http://www.mstar.com.my

...Selamatlah kita semua kalau UMNO sanggup terima pelacur tua sekor ni...

di kelantan, dia tak berape berani dah nak jumpa... sembang lama-lama dengan sapa-sapa seperti dulu... dia takut dimaki seranah oleh rakyat kelantan di atas perangai munafiknya itu...

Dia dah tahu kat kelantan dia dah tak laku lagi.... macam sampah orang tengok... lebih baik dia cabut masuk Umno cepat-cepat... dapatlah dia bernafas sikit sementara menunggu rakyat pasir mas sembelih dia dalam PRU akan datang....


Apa Undang-Undang You Pakai?



Apa Undang-Undang You Pakai?

Ini Kawasan Larangan....

Sejak Bila Balai Polis Jadi Kawasan Larangan....


LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight