Krisis Perak, apa akhirnya? Tanya lagi??
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Harap-harap 3 PRK tu bagi banyak pengajaran, pedoman dan semangat untuk ahli dan penyokong parti-parti Pakatan Rakyat terus berjuang.
Aku takmau cerita bab Kedah dan Sarawak pasai aku tek reti, takdak maklumat. Apa kesan 2 PRK tu untuk PAS aku taktau. Yang nyatanya PRK Bukit Selambau dan Batang Ai dua-dua bukan PAS yang bertanding, aku nak komen pun tak reti pasai bukan area aku. Cumanya aku harap PAS boleh gunakan pengalaman yang PAS dapat hasil 2 PRK tu untuk tindakan masa depan.
Yang aku susah hati bab Perak ni. PRK Bukit Gantang sepatutnya dah bagi kita terlalu banyak pengalaman, terlalu banyak pengajaran dan pedoman. Bukan setakat untuk yang macam aku sebagai 'petugas' parti tapi jugak untuk pimpinan PAS.

Berkenaan kes krisis Perak, keadaan nampak makin rumit, berpusing-pusing. Aku tak nampak keadaan boleh selesai dalam masa terdekat ni. Tak kira la di pihak MB Timun ka atau pihak MB Durian. Dua-dua belah pihak nampak tak boleh jadi juara dalam masa terdekat ni.
Kes kat mahkamah pulak belum tentu bila boleh selesai. Takat la ni mahkamah cuma bincang pasai prosedur, boleh ka tak boleh kes dibicarakan. Kes sebenar belum lagi mula dibicarakan. Lepas jatuh keputusan dah tentu pulak akan ada lagi rayuan. Tu tak kira lagi stategi susulan.
Tah bila kes kat mahkamah-mahkamah tu nak boleh selesai takdak sapa boleh bagi dengan tepat. Kalau guna kes Altatuya jadi piawai, makan masa tahun jugak nak selesai tapi kalau guna kes Memali sebagai piawai 5 kali pilihanraya pun belum tentu selesai.
Masalahnya la ni kalau ikut geng Zambry, DUN kena bersidang sebelum 13 Mei kalau tak silap pasai depa tak iktiraf sidang bawah pokok. Kalau tak bersidang DUN akan bubar dengan sendirinya.

Jadinya keberangkalian kita akan hadapi pilihanraya peringkat negeri tak lama lagi cukup tinggi. Dan memang pun itulah pun yang selama ni kita nak sangat. Frasa "BUBARKAN DUN" selalu sangat kita dengar kalau pun tak kita yang selalu sebut.
Kalau betui PAS Perak bersungguh macam 'resolusi' kat Kediaman MB masa program 'Plan Stratejik PAS Perak' hari tu, kita tak boleh rehat lama. Boleh laa kalau setakat sampai hari Ahad ni, 'berseronok' kenduri tumbang lembu sampai 7 ekor.
Lepas pada Ahad ni kita patut start 'kerja' balik. Kena buat 'review' balik apa resolusi plan strategik tu. Takkan kita nak plan takat tinggai plan, baik tak payah membazir berpuluh ribu nak buat plan hari tu.
Memang la masa plan tu dibuat, Hj Nizar masih jadi MB. Negeri Perak masih lagi Pakatan Rakyat yang pegang. Memang laa la ni kita dah takdak kuasa, kelebihan yang kita ada masa tu dah takdak la ni. Kalau fikir sekali memang la masalah.
Tapinya dah nama masalah, kita kena selesaikan masalah tu. Selagi kita tak cuba selesaikan, takkan kita nak harap masalah selesai sendiri. Kita kena cuba bagi selesai.
Masalahnya ramai yang macam tak sedar apa maksud 'bubar DUN'. Macam tak lebih dari sekadar satu selogan. Nampak macam depa saja suka-suka sebut selogan 'BUBAR DUN' macam PM dulu-dulu seronok dengan selogan "Malaysia Boleh" tah apa yang boleh pun taktau.

Bagi yang buat-buat tak paham, tak berapa nak paham atau betui-betui tak paham, aku nak cuba susun ayat bagi semua orang mudah paham. Kalau tak paham jugak aku pun tak reti nak buat kata apa. Lantak kat hangpa la.
"Bubar DUN" maksud dia "DAH TAK LAMA DAH, NAK ADA PILIHANRAYA KAT KAWASAN KITA SENDIRI, KAT DUN KITA SENDIRI. Kalau paham, takkan tak paham-paham nak kena mula buat kerja. Jangan tanya pulak kat aku apa kerja nak kena buat.
2 comments:
Deii..! Mamak! Teh tarik satu. Kurang manis tau! Roti telur satu...aaa!
Dari keputusan Mahkamah Persekutuan bahawa EC (Suruhanja Pilihanraya) kompeten menentukan samada terdapat "casual vacancy" bermaksud (tersirat) keputusan EC adalah sah disisi undang2. Pun begitu, terpulang kepada Pakatan Rakyat untuk membuat "judicial review" itupun jika dilayan (with leave) mahkamah.
Perlu ingat bahawa mahkamah Persekutuan sudahpun memutuskan bahawa 3 ADUN tersebut kekal sebagai ADUN, maka bolehkah ada kekosongan kerusi DUN? Keputusan ini adalah estoppel by record terhadap Pakatan Rakyat.
Tambahan pula, kini penggantungan MB Dato Zambry dan EXCOnya tidak sah. Apabila mahkamah persekutuan memutuskan bahawa pergantunggan Dato Zambry dan Exconya batal dan tidak sah bermakna secara implikasinya, sidang dibawah pokok itu yang dibuat tanpa kehadiran mereka2 itu juga mengikut turutannya terbatal dan tidak sah.
Pun begitu sidang dibawah pokok itu tidak mendapat perkenan sultan. Maka jika dibuat diDewan pun tak sah, apatahlagi dibawah pokok.
Berkenaan Fasal XXXVI (1) Undang2 Tubuh Negeri Perak jelas bahawa Sultan mempunyai kuasa dan hanya bertanggungjawab mengadakan paling tidak satu sidang setiap 6 bulan - tempoh ini pun belum tamat dan akan hanya tamat mengikut kata panel2 itu pada - 15 Mei 2009. (lihat Komen saya terhadap rancangan “Hujah, NTV9” pada 9.30 – 10.30 malam siaran langsung dari UiTM – “Krisis Perak” pada 31b Mac 2009)
Perkara XXXVI (1) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan memperuntuk “DYMM hendaklah dari semasa ke semasa memanggil bersidang Dewan Negeri itu dan tidaklah boleh membiarkan tempoh enam bulan berlalu di antara perjumpaan yang akhir lepas dalam satu persidangan dengan tarikh yang ditetapkan bagi perjumpaan yang pertama dalam persidangan yang di hadapan.”
Pun begitu, untuk sidang itu sah, suatu notis hendaklah juga diisukan oleh setiausaha DUN yang mana tidak dibuat. Notis ini adalah mandatori (wajib) sepertimana yang saya faham dari perbincangan panel2.
PT 1 (Perintah Tetap DUN) mengatakan “maka Setiausaha Dewan hendaklah membacakan Pemasyhuran DYMM Seri Sultan Perak Darul Ridzuan memanggil mesyuarat..”.
Maka Sultan mempunyai kata akhir (ultimate say) dan jika belum diperkenankan Sultan, pada pandangan saya jika sidang dibuat diDewan pun adalah tidak sah apatah lagi ditempat yang tidak diwartakan iaitu dibawah pokok?
“PT 10 (1) mengatakan “ Penggal Dewan hendaklah diadakan pada waktu dan tempat sebagaimana yang ditetapkan oleh DYMM Seri Sultan Perak Darul Ridzuan dari semasa ke semasa melalui perisytiharan dalam Warta,”
Fasal XXXVI (1) Undang2 Tubuh Perak memberi Sultan kata akhir (ultimate say) samada sidang DUN boleh atau tidak dibuat. Dalam hal ini, saya tidak nampak relevannya perbezaan samada sesi DUN di tangguhkan, prorogue atau sebab dibubarkan seperti mana pandangan Prof Dr Shad bahawa jika di tangguhkan perkenan Sultan tidak diperlukan lagi. Bukankah sultan mempunyai kata akhir (ultimate say, veto) dibawah Perkara XXXVI (1) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan untuk memerintah agar sidang yang ditangguhkanpun supaya tidak dibuat sehingga arahan selanjutnya dari Baginda Sultan. Tindakan “mengunci” DUN adalah bukti Sultan tidak perkenankan sidang itu dibuat.
Maka jika tiada perkenan Sultan, jangan nak kata sidang DUN didewan itu boleh sah, apatahlagi dibawah pokok.
Isu yang tinggal kini ialah samada Dato Seri Nizar masih seorang MB.
Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah Undang2 IIUM
Post a Comment