30 April 2009

Kedudukan saya sebagai Menteri Besar adalah sah - MB haram

















MB Sah Belum Ada, Sidang DUN Tetap Diteruskan

IPOH
- Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang dijadualkan pada 7 Mei ini akan tetap diteruskan walaupun menerima pelbagai ancaman pakatan pembangkang termasuk kemungkinan memulaukannya, kerana tarikh berkenaan sudah mendapat perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Menteri Besar BN Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, berkata kerajaan negeri hanya memberi cadangan mengenai bila sidang DUN akan diadakan tetapi keputusan terakhir dan muktamad dalam menentukan tarikh persidangan berkenaan adalah dalam bidang kuasa Sultan Perak.

"Oleh itu, DUN Perak perlu bersidang dan tidak akan ditangguhkan walaupun kes semakan kehakiman yang difailkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin terhadap saya masih belum diputuskan. "Kedudukan saya sebagai Menteri Besar adalah sah dan saya bersama anggota Exco berhak menduduki kerusi yang sepatutnya diduduki oleh kami ketika persidangan DUN nanti manakala Speaker juga mesti mengiktiraf dan menghormati pelantikan kami sehingga mahkamah memutuskan sebaliknya," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco Kerajaan Negeri hari ini.

Nampaknya MB BN Perak, Dr.Zamby ini semakin "bangang" dalam menilai sesuatu keputusan. Beliau tidak langsung melihat sesuatu isu itu dari sudut perundangan sebenarnya. Kenyataan bahawa kedudukan beliau sebagan MB adalah sah dan beliau serta anggota exconya layak duduk di kerusi MB dalam dewan adalah sesuatu yang tidak masuk dek akal langsung. Beliau sendiri tahu yang kes beliau dengan Ir.Nizar masih belum selesai. Malah, semalam Mahkamah Persekutuan memulangkan semula kes tersebut ke Mahkamah Tinggi, biarpun Zambry merayu Mahkamah Persekutuan mengesahkan yang beliau adalah MB yang sah.

Ternyata hakim dan pihak mahkamah tidak berani untuk mengesahkannya kerena ia terang-terangan melanggar perlembagaan persekutuan dan undang-undang tubuh negeri Perak itu sendiri. Wajarlah sidang DUN ditangguhkan dulu hingga kes tersebut selesai. Apa akan terjadi nanti, bila sidang DUN dibuat kemudia selepas itu mahkamah pula memutusakan bahawa Ir.Nizar adalah MB yang sah?. Bukankah ia akan memalukan dirinya.

http://pahangdaily.blogspot.com

6 comments:

Anonymous said...

Sudahlah zamry(mamak) hang tak payah dok kelengtong orang peraklah...kalau hang kata hang menteri besar , hang bubur saja adunx biar rakyat pilih sapa mereka nak..hang dok sembunyi bawa ketiak..sekalix hang keluar kepala..orang perak pun tak suka hang ..hang saja dok perasan orang suka hang. poraaaaaaaaaaaaaahhh

kayakingworldbiz.com said...

malas nak cakap dan nasihatkan orang yg bengap undang2 dan tak hormati undang2..

nampak sangat gila kuasa..belumpun dapat kuasa dah nak meroyan. adey...ada otak ke

Kaki said...

Phoooh... ini betul-betul orang GILA KUASA, MABUK KUASA, KEMARUK KUASA, CRAZY KUASA, SELAK KUASA etc..etc..etc
zamry...sedarlah diri engkau tu. Nak jadi ketua, biarlah majoriti rakyat bersetuju, bukan sesama awak saja. Ini adalah amanah dan perlu dijawab di akhirat nanti!
Kesemuanya akan dicatit!
Apa jua yang tersirat, tersorok, disorok dll...
akan terburai di Hari Pengadilan kelak. Sanggup ke?????

Anonymous said...

Kelakar aku tgok puak2 yg mempertahankn parti haram jadah umno ni.dahla bangang lpas tu xsedar diri dh xde majoriti dlm parlimen.haram jadah umno ni layak memerintah kt sabah sarawak je sbb diorang tu yg memenangkan parti perkauman umno.lebih baik sabah sarawak xmasuk malaysia dulu.klu x dh lingkup dh umno haram jadah ni dlm tong sampah

Anonymous said...

dah tau kes masih dlm mahkamah buat pe yg melalut kata awak tu MB yg sah. Eh! kalau bersidang pun tak sah la mangkuk oiiii... skang ni pun banyak keputusan yg awak buat zamry oiiii tak sahlakunya. Tapi kita tengok lak kes Gorbind lak. Nak tengok mcmmana lak mahkamah buat keputusan. Cit! yanadey dey tambi.. melayu perak camner... takde dah ke pure melayu yg boleh jadi wakil rakyat UMNO?. aku sangsi dgn keturunan zambry nie...kulit dia bukang sawo matang, tapi sawo rentung adalah....

JAMILKUCING said...

Buat malu sahaj mengaku diri melayu islam, yukk tuiii.kalau di jepun pemimpin macam ni yang tidak di terima rakyat mereka akan bunuh diri demi maruah. malu.kata orang kedah muka tampal kulit babi. jenis keturunan tak ada maruah dan harga diri. kalau di mexico,columbia,thailand dah lama mampos mamak hitam ni. apesal mama banyak buat hal di malaysia ni.



LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight