10 April 2009

Bacaan Al -Quran Ng Salah ? NajibPula..



Zulkifli bin Noordin Ahli Parlimen Kulim, Bandar Bharu


Salam 2 all. Nampak riuh dalam media isu YB Nga Kor Meng ADUN Pantai Remis & MP Taiping membaca ayat Al Quran dalam ceramah beliau di dalam kempen pilihanraya kecil Bkt Gantang/ Bkt Selambau.
Beliau dikatakan membaca petikan ayat daripada Surah Al A'raf memperkatakan tentang keadilan.
Ucapan sulung Datuk Seri Najib semasa menerima perlantikan sebagai Perdana Menteri Ke 6 tidak ada langsung memetik ayat Al Quran! Titah YDP Agong semasa merasmi sidang Parlimen pun tidak ada membaca ayat Al Quran.

Maka riuhlah juak-juak ameno menghunus keris karat menghentam YB Nga Kor Meng, kononnya menghina Islam. Saya mahu bertanya kepada puak-puak ni, adakah ayat Al Quran yang dibaca oleh YB nga itu salah atau diputar belit.

Saya dapati apa yang beliau baca itu betul belaka (dalam bahasa arabnya dan terjemahannya betul, walaupun bahasa arabnya ada kelemahan sedikit).
Malahan juak-juak keris karat ni pun tidak menyatakan bacaan itu tidak betul.

Kalaulah YB Nga menukar ayat Al Quran atau memutarbelitkan ayat itu, saya akan jadi orang pertama menegur beliau.

Tetapi apa yang beliau baca itu betul! Dimana salahnya.

Apakah juak-juak keris karat nak bagitahu kita orang bukan Islam tidak boleh baca ayat Al Quran?

Ini berbeza dengan isu bukan Islam mahu memakai perkataan ALLAH-ini kerana dalam nak menggunakan perkataan ALLAH mereka mencemarnya dengan mempersekutukan atau mensyirikkan ALLAH dengan dakwaan ALLAH ada anak Jesus dan lain-lain!

Kalu YB Nga menukar ayat tersebut, atau memalsukan maknanya, atau menghinanya barulah boleh kita menyatakan ianya salah.
Yang peliknya ada salah seorang keris karat ni kata YB Nga baca Al Quran tanpa wuduk, dan mungkin berhadas besar. Apalah punya jahil mamat ni.

Hukum mesti berwuduk ataupun sudah di angkat hadas besar hanya terpakai untuk Muslim yang mukallaf. YB Nga bukan Islam, hukum tu tak terpakai kepada dia. Lagipun YB Nga tak pegang nashkah Al Quran pun..dia cuma baca ayat yang betul.

Cuma kesilapan YB Nga bila dia menyebut surah Al Aurah, sepatutnya Surah Al A'raf. Itu saja.

Dimana hukum yang kata orang bukan Isam tidak boleh baca ayat Al Quran?
Saidina 'Umar ibnul Khattab membaca Surah Toha semasa masih kafir, yang akhirnya membawa beliau memeluk Islam.

Maharaja Najasyi pemerintah Kristian dari Habsyah membaca Surah Maryam yang akhirnya beliau beriman kepada Allah.

Dan banyak lagi peristiwa-peristiwa dalam sirah Nabawi yang menunjukkan ramai golongan bukan Islam yang beriman dan memeluk Islam hanya setelah membaca atau mendengar ayat Al Quran dalam keadaan mereka masih kafir!

Sepatutnya kita mengambil langkah memuji YB Nga yang berani membaca ayat Al Quran secara terbuka dalam cermah umum. Ramai dikalangan kita dalam ceramah atau ucapan tidak memetik pun sepatah ayat Al Quran.

Mungkin juga ramai keris karat diluar sana sepatutnya berasa malu dan insaf akan ketidakmampuan mereka membaca dan menyampaikan ayat Al Quran. Atau mungkin mereka berasa malu dan terhina kerana diperingatkan oleh golongan bukan Islam kepada ayat Al Quran.

Malahan apa yang dibuat oleh YB Nga sepatutnya menyedarkan golongan keris karat ini betapa jauhnya mereka dengan Al Quran.

Apakah kamu hanya pandai memusabaqahkan Al Quran, tetapi tidak melaksana dan mengamalkkannya, sehingga terpaksa ALLAH hina kamu dengan menghantar orang kafir memperingatkan kamu dengan ayat Al Quran?

Mengapa kamu menjadi saperti masyarakat jahiliyah, yang melenting bila ayat Al Quran dibaca walaupun kamu tahu kebenaranya? Tolong buktikan dimana ayat yang dibaca oleh YB nga itu salah, atau diputarbelitkan?!

Kamu sepatutnya bukan sahaja memuji keberanian YB Nga memperingatkan kamu dengan memetik ayat Al Quran, malahan kamu sepatutnya menyiarkan secara langsung dan diberi liputan meluas di kaca televisyen dan media elektronik/ cetak yang lain supaya rakyat pelbagai agama & kaum dapat melihat betapa Islam boleh diterima hatta oleh bukan Islam.

Daripada kamu menyiarkan secara langsung selama 40minit ucapan seorang tua yang patut dah pencen tapi dok tak mau pencen, merepek tak tentu arah menghina, memfitnah dan mencerca orang lain.

Saya khuatir bila ada segelintir dikalangan kita yang mengambil tindakan melulu memaki YB Nga hanya kerana beliau membaca ayat Al Quran atas alasan dia kafir, kamu sebenarnya menjauhkan manusia daripada seruan kebenaran.
Apalah salahnya kamu memberi ruang lagi kepada beliau.

Malahan saya bercadang nak menghadiahkan rakan saya YB Nga senaskhah Al Quran dengan terjemahan bahasa Tionghua, dengan doa moga-moga apabila beliau sering membaca dan memetik ayat Al Quran, maka ALLAH akan berikan hidayah Nya kepada beliau insyalllah.

Kepada YB Nga, YB Gobala, YB Tian Chua dan ramai lagi rakan-rakan bukan Islam yang lain, teruskanlah membaca dan memetik serta merujuk kepada ayat-ayat Al Quran. Kiranya kalian perlu bantuan, saya dan sahabat-sahabat bersedia membantu saudara untuk mendapatkan bacaan yang betul dari segi tajwid dan makhraj hurufnya insyallah.

Syukran.

Zulkifli bin Noordin
Ahli Parlimen
Kulim Bandar Bharu

http://www.malayadaily.com

3 comments:

Anonymous said...

Cat Steven(penyanyi) baca Surah Yusoff terus jadi peluk Islam jadi Yusof Islam.

kayakingworldbiz.com said...

orang islam yg hanya pada nama sahaja dan jauh dari medmbaca memahami alquran..akan terus bengap bengong dan dengki hatta di rasuk syiatan supaya jgn baca alquran dan marahkan oranglain yg membaca alquran. apa la punya bangang.entah2 tak pernaah khatam dan bacapun tercungap2...buat malu je....Jgna hanya nama je islam mengamalkannya jauh sekali...poodah..pi kawan ngan samy veloo lagi baik...

kayakingworldbiz.com said...

oii puak puak keris karat...cuba baca ini...tak sesalke jadi islam tapi berperangai syiatan...biar kafir yang nak belajar islam berhati baik dari islam...ape punya melayu karat...ikutle kepala karat dan jadi ekor terus penuh karat2..kalau buat tindakan tak fikir2 itule jadi nye...nak ampu konon...cis punggung pun bau taik ...poodah. pi balik ambil air sembahyang dan insaf tobat2le sama...tak ingat mati ke?.

13 Rabiul Akhir 1430

9 April 2009

YB Encik Nga Kor Ming
EXCO Kerajaan Negeri Perak
Pejabat EXCO Negeri Perak
30000 Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.

Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera

Yang Berhormat,

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”

Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.

Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universiti, baik di IPTS atau IPTA.

Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.

* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *

(TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS



LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight