12 February 2009

Rakyat muak dengan kerajaan 'katak di Perak



Rakyat muak dengan kerajaan 'katak di Perak

KUALA LUMPUR, 12 Feb (Hrkh) - Krisis politik di Perak semakin bercelaru apabila berlakunya sindrom lompat parti hingga menyebabkan rakyat naik muak dengan kerajaan 'katak' yang ditubuhkan. Demikian ujar Pengerusi Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia(GMUKM), Hishamuddin Abdullah.

"Isu lompat parti bermula apabila ADUN Bota, Dato Nasaruddin mengumumkan keluar daripada Umno dan masuk ke dalam PKR sebelum isu ini menjadi lebih kontroversi apabila Adun Bota itu, dan tiga lagi ADUN Pakatan Rakyat istiharkan menjadi ADUN Bebas seterusnya menyokong BN untuk menumbangkan kerajaan PR Perak pimpinan Dato' Seri Ir Nizar Haji Jamaluddin," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakah.

Ujarnya, rakyat Malaysia sekarang sedang menghadapi satu perasaan jelik terhadap isu ini dan ia menjadi semakin muak dengan isu penyeberangan ramai-ramai ADUN Pakatan Rakyat ke dalam BN dan menubuhkan kerajaan katak.

Jelasnya, walaupun Perkara 10 (c) Perlembagaan Malaysia membenarkan tindakan tersebut dan ia disahkan dengan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Nordin Salleh v Kerajaan Negeri Kelantan, tetapi dari segi moral dan konvensyen politik, jelas tindakan lompat parti adalah satu tindakan yang menimbulkan kebencian rakyat Malaysia amnya dan rakyat Perak khususnya.

Hal yang sama juga berlaku apabila kegagalan mengadakan pilihanraya kecil adalah bercanggah dengan Artikel XVl (6) Undang-undang Perlembagaan Negeri Perak yang menyatakan bahawa "If the Menteri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then, unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council".

"Jelas dalam peruntukan ini menyatakan bahawa sokongan Menteri Besar itu perlu diputuskan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri, yang dijangka bersidang pada 14 April ini.

"Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) dengan ini menggesa agar diadakan segera pilihanraya seluruh DUN di Perak, bagi memberikan kuasa penilaian kepada semua rakyat Perak dan bukannya kepada 59 ADUN yang boleh disogok dengan berpuluh-puluh juta pada bila-bila masa sahaja," katanya lagi.

Hal ini amat penting tegasnya kerana nilai sesebuah kerajaan adalah bergantung kepada rakyat dan bukannya Adun atau Ahli Parlimen.

"Walaupun diperkatakan bahawa Pilihanraya Kecil akan menelan kos yang tinggi, tetapi dari faktanya, kos itu akan ditanggung oleh parti-parti politik yang terlibat, dan bukannya rakyat.

"Justeru itu, GMUKM menggesa agar pilihanraya kecil wajar diadakan di seluruh Perak dan kembalikan kuasa menentukan kerajaan kepada rakyat," katanya lagi.

GMUKM berharap agar isu ini dapat diselesaikan secara win-win situation dan hak rakyat diutamakan berbanding hak parti-parti politik yang mkempunyai agenda peribadi.

"Apa yang paling penting ialah kembalikan kuasa rakyat, dalam mewujudkan sebuah pemerintahan good governance yang diidam-idamkan oleh rakyat pada hari ini," demikian ujarnya.

http://www.harakahdaily.net

No comments:

http://lh3.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/Sd7ECBLUWVI/AAAAAAAAAj4/cwlPA3Kc0GA/s720/bersemadi%20UMNO3.JPG


LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight




http://lh4.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/ScNA7ekrAAI/AAAAAAAAAe4/MnAONBmvtlE/pinkturtle%20video.JPG