02 March 2009

Konflik Di Perak: Janganlah dibiar rakyat terus tertekan...



Hanya bubar Dun selesai konflik di Perak - TMB Kelantan

TUMPAT, 2 Mac (Hrkh) - Konflik yang berlaku di Perak sekarang tidak ada kesudahannya melainkan dibubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun) kata Timbalan Menteri Besar (TMB) Kelantan, Dato Ahmad Yakob.

Beliau berkata, nampaknya masalah yang berlaku semakin rumit apabila wujud dua kuasa dalam pentadbiran kerajaan negeri.

"Sewajarnya Dun Perak dibubarkan kerana hanya cara tersebut sahaja paling selamat untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul sekarang. Biarlah segala yang berlaku dihakimi rakyat.

"Ini sesuai dengan amalan demokrasi yang dipraktik di negara ini. Sekiranya rakyat memilih calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya itu, bererti Umno dan BN yang akan menguasai negeri terbabit dan begitu juga sebaliknya," katanya selepas menyampaikan kunci rumah dhuafat di sini, baru-baru ini.

Kini konflik yang berlaku di Perak tambah parah apabila arahan Speaker Dun Perak, V Sivakumar bagi mengadakan sidang tergempar esok tidak mendapat kerjasama Setiausaha Dun Perak, Abdullah Antong Sabri.

Pegawai terbabit mendakwa biar pun Speaker boleh memanggil sidang tergempar berdasarkan kepada Perintah Tetap 8(1), ia perlu dibaca bersama Perkara XXXVI(1) Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, yang memerlukan perkenan Sultan.

Namun dalam masa yang sama beliau dipetik sebagai berkata, syarat notis 14 hari hanya boleh dikecualikan dalam keadaan tergempar dan notis berkenaan perlu dikeluarkan seberapa segera yang boleh.

Manakala Sivakumar pula menegaskan Abdullah tidak mempunyai kuasa menafsir Perintah Tetap dan sebaliknya kewajipannya hanya untuk mematuhi perintah dan arahan Speaker.

"Janganlah dibiar rakyat terus tertekan akibat kedegilan pihak tertentu untuk menyerahkan mandat kepada mereka untuk membuat pemilihan semula.

"Saya fikir inilah cara yang terbaik untuk menyelamatkan suasana yang berlaku di Perak sekarang," ujarnya.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Kelantan berkata, tindakan kerajaan BN di Perak sehingga terpaksa ke luar negara untuk mencari pakar undang-undang bagi mempertahankan kerajaan BN sebagai tindakan terdesak.

Kata beliau, biar apa pun cara yang dilakukan kerajaan BN bagi memulihkan keadaan, rakyat tetap tidak akan berpuas hati dengan apa yang berlaku, kecuali diadakan semula pilihan raya.

"Hanya pilihan raya cara yang paling manis, bijak, bersopan serta mengikut lunas demokrasi berbanding cara lain sebagaimana yang dilakukan termasuk mendapat khidmat pakar undang-undang di England," ujarnya.

http://www.harakahdaily.net

2 comments:

Anonymous said...

Hari-hari terakhir umno masih bernyawa...nyawa-nyawa ikan! Segala langkah dan tindak tanduk umno semakin sumbang dan dangkal serta gila meroyan. Akal budi bicara yang waras sudah tiada. Jauh sekali hendak membaca dan mentafsir perundangan secara ilmiah dan professional. Beginilah sekiranya rasuah telah membarah dalam parti dan keinginan merompak harta negara/negeri telah meluap-luap, maka segala hukum perundangan telah dipersetankan oleh umno durjana. Sudah tentulah rakyat yang akan merana.
Semoga umno/BN segera berkubur!!!!

woong johan said...

SORRY BRO shukoi9909...Ameno tak perlu membaca & mentafsir undang2..sbb dulu kini selamanya mereka itu above the law..dah bergunung2rasuah & salah gunakuasa..salah laku yg mereka buat..tapi mereka kebal..apa yg ameno tak buat..?? rasuah kecil dan besar.. AP,PERWAJA,BAKUN,PPRT,MONSOON CUP..merogol..meraba..membunuh..bagi pulau kat Spore..melondeh kuasa raja2..menghina raja2..C4..video lucah..komision berjuta2
..menghina Islam secara langsung & tak langsung..buat agama baru al hadhori..membaruakan PDRM,SPR,Hakim,mahkamah,BPR etc..merosak kan sistem pendidikan..mempertahankan ISA..terlalu panjang utk di listkan..

http://lh3.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/Sd7ECBLUWVI/AAAAAAAAAj4/cwlPA3Kc0GA/s720/bersemadi%20UMNO3.JPG


LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight




http://lh4.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/ScNA7ekrAAI/AAAAAAAAAe4/MnAONBmvtlE/pinkturtle%20video.JPG