23 March 2009

kredibiliti jawatankuasa disiplin telah tamat - Tun M


Mahathir: 4 peluang akhir selamatkan Umno

KUALA LUMPUR: Umno perlu menyerahkan kepada perwakilandalam perhimpunan agung parti itu mulai Selasa ini bagi memulihkan imej serta mengembalikan keyakinan rakyat terhadap parti itu, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Peluang (ketiga) itu terletak di tangan perwakilan di mana sekiranya perwakilan turut pilih orang yang terlibat dengan rasuah maka satu lagi peluang Umno (untuk pulihkan kedudukan) akan hilang.

"Kalau perwakilan pilih juga calon yang terlibat dengan rasuah, sedangkan tribunal telah mengatakan dia terlibat dengan rasuah, kalau pilih juga (calon) itu, maka terpulanglah kepada kepimpinan parti," katanya.

Ketika menggariskan empat peluang bagi memulihkan imej Umno serta menghapuskan politik wang bagi mengembalikan keyakinan rakyat kepada parti itu, Dr. Mahathir berkata, peluang itu juga bergantung kepada siapa yang akan bakal menjadi Perdana Menteri dan apakah langkah yang akan diambil.

"Peluang yang terakhir ada pada Datuk Seri Najib Tun Razak (yang bakal menjadi Presiden Umno), kalau dia juga pilih orang yang terlibat dengan rasuah menjadi anggota Kabinet, saya fikir harapan untuk Umno terus kukuh pada masa depan akan hilang," katanya.

Dipetik Bernama, jelas beliau, kebanyakan peluang yang ada untuk memperbetul dan mengukuhkan kedudukan Umno telah dilepaskan begitu sahaja.

"Banyak peluang yang diraih oleh Umno untuk kukuhkan kedudukannya telah dilepaskan, contohnya, kalau Bahagian Umno itu jujur, dia akan memilih calon yang tidak sogok wang tetapi kita tahu bahagian-bahagian Umno ada yang pilih calon yang terlibat dengan sogokan wang dan ini peluang pertama nak bersihkan Umno sudah hilang," katanya.

Peluang kedua yang dilepaskan Umno adalah apabila Jawatankuasa Lembaga Disiplin parti itu gagal menangani gejala politik wang dan seakan-akan masih merestui politik wang di dalam Umno, katanya kepada pemberita selepasucaptamanya pada Persidangan Kemuncak Pribumi Perkasa Negara di sini.

"Jawatankuasa Lembaga Disiplin Umno jelas gagal kerana orang yang membuat kesalahan yang sama mendapat hukuman yang berbeza.

"Ada yang kena buang kerja, ada yang tidak kena buang kerja, ada yang seluruh dunia sedia maklum bahawa dia salah tetapi pada pandangan parti, dia tidak bersalah... jadi kredibiliti jawatankuasa disiplin itu telah tamat," katanya.

Terdahulu dalam ucaptamanya, Dr. Mahathir menyeru orang Melayu bersatu dan melakukan perubahan demi masa depan dan kedudukan mereka di negara ini.

http://www1.mstar.com.my

1 comment:

Anonymous said...

RE: manafaatkan perhimpunan umno itu nanti untuk proses mengkapankannya.

hisamuddin di katakan akan menghulurkan keris tumpul bertatah berlian ala ala pendekar umno waktu pemilihan umno nanti. syok !

dulu orang dah kritik, tapi pendekar bacul umno ni tak ingat. mudah lupa dan hilang akal. masih ingat bagaimana dia di hentam oleh pemuda mca dan dia minta maaf. tu pasal kita panggil dia pendekar auwww auwww!

bukan ape .. ini lah kesempatan yang perlu di ambil sempena pilihanraya yang bakal di adakan sejurua selepas perhimpunan umno. cuma perlu peka akan kenyataan yang akan di keluarkan oleh umno ketika majlis tersebut. tentu ada yang terpacul keluar tentang perkauman.

.... ala .... biasak la.

mahathir dengar khabarnya akan di jemput hadir.

sejak akhir akhir ini, dia menceritakan tentang perjuangan bangsa, bangsa melayu dalam kecemasan dan macam macam lagi. dan yang cukup sensitif adalah kenyataannya tentang bangsa bukan melayu yang tidak berterima kaseh dengan bangsa melayu yang sanggup berkongsi negara.

benda benda macam ni biasa di dalam umno. cumanya kalau kenyataan umno tentang perkauman di tiup hebat dalam pesidangan kali ini, rasanya ramai pengundi di bukit selambau dan gantang yang berminat nak tau.

walaupun peratus pengundi bukan melayu sikit, sekurang kurangnya jumlah kecil itu akan menyokong pakatan rakyat. hindraf yang di khabarkan menentang pencalunan bukit selambau pun mungkin akan berpatah balik. heheh !

jadi jangan lepa kerana alpa umno akan merosakkan bn seluruhnya. nak bagi tau pemimpin umno, sikap perkauman mereka itu lah punca bn terkubur lepas ni. melayu dah lari, cina dah pesong dan india pun dah tak hairan dengan bn lagi...

tanya singh ... heheh .. singh pun dah lari sama.
umno hancur kerana umno syok sendiri.

manafaatkan perhimpunan umno itu nanti untuk proses mengkapankannya.

p/s
teringin nak tengok macamana umno sokong pemimpin yang lari dari menjawab soal altantuya .. dan juga bik mama. anggun ke kali ni? heheheh !

-rentakjari-



LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight