12 March 2009

Anwar Ibrahim dalam proses ambil alih jawatan PM secara rundingan?



SEMENJAK kejutan pertemuan empat mata yang penuh misteri dan tandatanya antara Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Ketua Pembangkang, dan juga Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga merupakan Perdana Menteri Malaysia, ramai pihak mula membuat pelbagai andaian dan spekulasi.

Setakat ini, teori pengambilalihan jawatan Perdana Menteri secara rundingan dilihat mendominasi kebanyakan percakapan politik. Pak Lah dilihat sedang berusaha untuk memastikan jawatan Perdana Menteri yang disandangnya tidak dianugerahkan sebegitu mudah kepada kononnya bakal penganti beliau iaitu Najib Razak.

Dalam politik, segalanya mungkin. Tidak ada yang mustahil dalam politik. Mungkinkah benar wujud satu persefahaman dan juga rundingan antara Anwar dan Pak Lah berkenaan dengan peralihan kuasa?

Jika benar perkara ini (rundingan peralihan kuasa kepada Anwar) sedang berjalan sekarang ini, beberapa perkara menarik pasti akan dapat dilihat. Antaranya:-

1.Spekulasi bahawa Anwar akan menyertai semula Umno menunjukkan sedikit kemajuan.

2.Andaian ramai bahawa Najib akan mengigit jari dan tidak akan diberi peluang untuk menduduki kerusi Perdana Menteri bakal menjadi kenyataan.

3.Pakatan bakal berdepan masa depan yang gelap juga pastinya menjadi kenyataan.
Oleh yang demikian, bagi rakyat terbanyak khususnya penyokong Pakatan menyeru agar Anwar Ibrahim bijak dalam membuat keputusan. Sekiranya PAS boleh lupakan hasrat untuk 'bersatu' dengan Umno demi untuk menjaga kesepakatan dalam Pakatan Rakyat itu sendiri, kenapa tidak Anwar?

http://pemudakemehe1.blogspot.com




APAKAH agaknya dialog antara Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah) dengan Anwar semasa mereka berada di meja makan di rumah Sheikh Mahmud Majzub semalam? Apakah begini; "You apa habaq Nuar?" tanya Pak Lah...
"Baik, Alhamdulillah..." balas Anwar.
"Pak Lah macam mana pula, baguis ke?" sambung Anwar.

Tunggu ulasan saya berhubung perisitwa pertemuan bersejarah mereka berdua yang semakin hangat dan menjadi perhatian umum. Bukan saja Anwar, Pak Lah juga menafikan pertemuan itu tidak ada apa-apa perundingan. Benarkah ia hanya kebetulan atau ada pihak lain yang mengaturkannya?

Apakah cerita di sebalik pertemuan secara tak disengajakan itu?

Jawaban Pak Lah itu apakah melegakan Najib?

Salam
MSO.

4 comments:

asyroff said...

mimpi la wei, geng2 PR ni tak abis2 nak bermimpi, sedar la diri tu

Anonymous said...

Jangan duduk berangan.

Masalahnya sekarang bukan isu politik atau isu negara yang utama. Heboh di sana dan komen di sini lebih bersifat peribadi antara Anwar dan Najib.

Kalau Anwar hendak ke depan ia kena fokus kepada kekuatannya dan bukan mencari salah dan kelemahan Najib.

Orang ramai dah bosan dengan Altantuya lwn Saiful.

Membesarlah dan matanglah wahai bangsa Malaysia.,

din said...

tak perlu untuk masuk UMNO dah weeii ,,,umno semakin mereput dan membusuk.
PR ada kekuatan sendiri,,yang mana penumpang kapal umno yang sedang karam,patut melompat ke PR dari sekarang,,jgn lengahh,,

Anonymous said...

Kalau bab macam ini, memanglah bosan, takkan tak bosan. Kalau sebut nak naikkan duit pencen, bonus, depa bersembang siang dan malam. Lagu tu lah orang kita, sampai bila pun dok tang tu. Payah nak berubah, susah nak bagi faham. Macam ni la kot masa jepun masuk Malaya dulu ada yang sanggup jadi talibarut, punya nak senang sendiri. Apa yang depa nampak, depa tengok, yang tak nampak, nak tumpang jengui pun depa tak mau. Tunggulah hangpa sampai kucing bertandok. Apalah punya nasib.



LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight