11 March 2009

Lagi gambar -gambar dan cerita MB Perak Semalam...

Krew BloggersNetwork@Perak tiba di perkarangan Pusat Tarbiyah PAS Titi Serong tepat jam 3 petang kelmarin. Berdasarkan kepada jadual yang diperolehi bahawa MB Perak akan tiba kurang 15 minit untuk satu sesi Perjumpaan Bersama Muslimah Kawasan. Suasana memang panas terik. Namun bahang panas tidak dirasa apabila rombongan MB sampai. Sambutan yang luar biasa diberikan oleh mereka yang hadir.

Bersama menyambut ketibaan MB Perak, ialah sekawan burung putih yang terbang rendah dan berlegar-legar di udara. Dianggarkan lebih 500 orang hadir ke Majlis Taklimat yang diberikan oleh beliau. Majlis tamat pada jam 4.45 petang.

Intipati ucapan beliau turut menyentuh tentang krisis rampasan kuasa oleh kerajaaan kudeta yang dipimpin oleh Umno-BN dan konspirasi politik jahat Adun-Adun katak dalam Pakatan. Dibawah sebahagian gambar yang sempat diambil ketika Majlis Taklimat tersebut oleh krew bloggersNetwork.

Dalam dok candid, wak ter'candid' gambar kak bibah. Sue ellen tak mai kaa ?

Latar sawah padi di belakang dan se pulau pokok pisang di tengah sawah menjadi backdrop Nizar ketika menyampaikan ucapan utama beliau kelmarin, suasana ini sangat men'desa'kan !

Bersimpuh dan bersila ketika mendengar ucapan Nizar, takpa kalau lenguh, balik nanti Nizar kata suruh suami tolong picit sama..! Picit kaki..jangan picit hat lain..!

Amboi, ni betul2 mencabar wak ni, dalam dok Nizar bercakap, anak buah dia (Idham Lim) sibuk meng'update' blog..kejar hit ke YB ? wakakaka..!!

Tongkat ni bukan sebarang tongkat, nanti kalau jumpa ular dengan Hamidah, senang tok aji ni katok Hamidah tu dengan tongkat..wakakkakaa..!! Siapa Hamidah ? cari details cerita kat bawah entri ni !

Awat mak aji ? Nanggih* kaa ? Terharu sungguh mak aji kita ni bila Nizar kata, kerajaan kita dah dirampas oleh BN secara kudeta ! Yang sorang lagi tu dok gelak pasai apa ? Kontrass..orang lain dok sedih, dia gelak...masa gelak, dia buat poyo plak..! Masalah 'gen' ni !

Suami yang hadir menemani isteri (muslimah) ketika program petang kelmarin di Titi Serong

MB Perak dan ADUN Titi Serong mengaminkan doa dalam Program bersama Muslimat di Pusat Tarbiyah PAS Titi Serong..kelmarin

Tn. Haji Ismail, rakan baik arwah ayah wak pun datang juga...Takbir !! Pakej Umrah tak dak diskaun kaa..cikgu !!

YAB Menteri Besar menyampaikan ucapan.

Ketika MB Nizar selesai menyampaikan ucapannya, wak sempat berbual dengan MB, DS Nizar dan YB Idham berkaitan beberapa isu panas politik yang timbul. Wak akan ulas diposting yang lain.

Setelah tamat program di Titi Serong, krew bloggers meneruskan perjalanan ke Pekan Tanjung Piandang, 10 km dari sini kerana dijangkakan MB akan sampai ke pekan ini pada jam 6 petang untuk satu lagi sesi perjumpaan dengan masyarakat cina khususnya. Program yang dirancang itu diadakan di dalam Dewan JKKK, Jalan Pantai, Tanjung Piandang. Kami tiba di sana pada jam 5.30 ptg.

Ketika krew kami tiba, sudah ramai penyokong-penyokong Pakatan telah mula memenuhi dewan dimana 60% adalah dari kalangan warga cina. Selain dari Dr.Mujahid Rawa, Adun Canning, dari DAP iaitu YB Wong turut hadir memberi ucapan, dan MB Nizar mengambil masa 30 minit untuk berucap seterusnya menutup majlis tersebut dengan laungan keramat dan disambut tepukan penuh gemuruh dan sorakan dari mereka yang hadir.

Sebahagian Rakan Media dari akhbar bahasa Cina yang hadir di Tanjung Piandang petang kelmarin. Letih berkejar dari Ipoh tak habis lagi woo, depa kata laa..wak gelak saja !

Kehadiran kaum cina Tanjung Piandang dan Kuala Kurau..betul-betul hor..liaw !!

Nizar disambut meriah ketika sampai ke Majlis Bersama Kelab Penyokong PAS petang kelmarin

Rai bebenor yoep!

Ketika sampai di perkarangan Dewan JKKK, Tanjung Piandang

Kalungan bunga dari Ketua Kelab Penyokong untuk Nizar

Sementara menungguNizar, gerai minuman ler jadi tumpuan wak, Sya dan MSK..haus giler yeop! Tapi takpa..air boleh tambah beb! Free of charge..tapi air ajer..air gula tak dak..! wakakaka..!!

ADUN Canning menyampaikan ceramah di Dewan JKKK Tg. Piandang dalam bahasa mandarin

Kehadiran sebahagian kaum Tionghua dalam majlis tersebut.

Nizar menyampaikan ceramah kepada kaum Melayu, Cina dan India yang hadir.

Kuliah Maghrib di Masjid Jamek Sungai Kota.

MB Nizar menunaikan solat Maghrib dan menyampaikan tazkirah ringkas di Masjid Sungai Kota, 5 km dari Pekan Titi Serong. Ruang solat masjid dipenuhi jemaah dan dianggarkan lebih 300 orang hadir untuk mendengar sesi tazkirah beliau.

Program kemuncak dan penutupan Siri Jelajah Perak oleh MB Nizar dilangsungkan sekali lagi di Pusat Tarbiyah PAS Titi Serong pada jam 9.30 malam. Krew bloggersNetwork@Perak tiba di sana pada jam 9 malam. Dari pengamatan awal, program malam ini memang agak luarbiasa. Kebanjiran rakyat yang begitu melaut, tafsiran awal kami sudah pasti perkarangan Pusat ini tidak mampu menampung kehadiran rakyat yang semakin ramai.

Alhamdulillah, Unit Amal yang ditugaskan menjaga lalulintas dan kawalan begitu cemerlang dengan tugas mereka, mengurus program yang dihadiri oleh ribuan rakyat bukan pekerjaan mudah. Dengan kekuatan platun Unit Amal seramai 20 orang petugas sukarela itu berjaya melicinkan pergerakan kenderaan di laluan jalan yang begitu sibuk malam tadi. Tahniah untuk Unit Amal yang bertugas ! Anda bukan samseng !! Anda berkhidmat kerana Allah !

Apa-apa pun kita pekena bihun sup dulu ! Menu 'wajib makan' krew bloggersNetwork bila berada di medan ceramah. Disebabkan blogger Topeng Perak@Perisik Rakyat tidak dapat ikut, maka mangkuk bihun supnya telah di'selesai'kan oleh MSK dengan jayanya. Faham-faham ajer ler ! Walaupun kami hadir bertiga, tetapi tetap 4 mangkuk bihun sup yang sampai ! Hirup sup sampai ke titisan akhir..wow ! Lencun beb !

Krisis perlembagaan yang berlaku di Perak sekarang ini benar-benar menarik minat pelbagai golongan rakyat memenuhi segenap ruang dan tempat di Pusat Tarbiyah Titi Serong dimana dari catatan awal wak malam kelmarin, dianggarkan lebih 6 ribu yang hadir. Betul-betul sesak !

Imej foto yang diambil dari hadapan pentas, dimana kehadiran rakyat yang melaut. MSK (duduk) tengah layan ceramah Saifuddin Nasution.

Penceramah utama malam tadi ialah YAB Menteri Besar Perak, Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin dan Ahli Parlimen Machang, YB. Saifuddin Nasution. Giliran MB Perak berucap hanya dapat dilangsungkan pada jam 11.40 malam, antara inti pati ucapan beliau ialah berkaitan rampasan kuasa oleh Umno-BN, Sidang DUN 3 Mac, dan konspirasi politik jahat BN hingga 3 Adunnya sekelip mata bertukar menjadi katak. Dan beberapa isu lain yang disentuh beliau tentang pemberian tanah kepada bukan melayu.

Bab bagi tanah kepada warga sah bukan melayu(cina) jadi isu besar, tak luas mana pun sekadar untuk rumah kediaman di kampung-kampung baru, tetapi BN serah tanah dan bagi kepada kroni cina sperti Lim Goh Tong untuk 1 bukit di Genting Higland takpa pulak, sikit kaa..bukit Genting tu..ada sapa nak tolong ukoq dan sukat ? Permatang Tinggi kepada Vincent Tan, dll tu tak pulak Umno-BN rasa bersalah ! Untuk kroni-kroni cina yang kaya macam tu dibolehkan, tapi beri tanah kepada orang cina yg miskin tak boleh ! Apa punya turr...! jelas beliau.

Begitu juga beliau turut pecah rahsia, bagaimana calon MB kudeta itu pada asalnya akan diserahkan kepada YB Hamidah, bukan Zambry. Nasib baik bukan hamidah yang naik jadi MB kudeta, kalau tidak..habis orang India di Perak kena katok..pasal dia sebut dalam Sidang DUN Perak yang lalu, kalau jumpa orang India dan ular, katok India tu dulu..ular kasi lepas ! Punya la perkauman ! Tak dak pulak puak Umno nak pi report polis akan keceluparan Hamidah tu ? Ketulahnya dia, kini dia terpaksa juga terima Zambry sebagai MB Perak, walaupun darah MB kudeta tu ada sikit-sikit campuran Tandoori Masala..! Tak pulak dikatoknya kepala Zambry ? (posting khusus tentang Siapa Hamidah, sedang dalam penulisan, dah siap, wak akan publishkan, gempak..dan gempar ! Tunggu...beb !)

Ucapan beliau diakhiri pada jam 12.15 malam. Namun ucapan dan penerangan amat padat dan tepat bagi memberi gambaran jelas apa yang telah berlaku di negeri Perak. Dibawah sebahagian gambar majlis tersebut.


YB Saifuddin Nasution, aura ucapan beliau dan sindiran tajam berfakta benar-benar membuat orang ramai tidak berganjak keluar untuk terus mendengar sehingga habis.

http://politikbanjar.blogspot.com

No comments:



LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight