22 February 2009

Ali Rustam kempunan?

Daripada dulu sehingga kini jumlah Timbalan Perdana Menteri ialah 9 orang. Seramai 4 orang Timbalan Perdana Menteri sempat menjadi Perdana Menteri. Dan Mac nanti apabila Datuk Seri Najib menjadi Perdana Menteri angka Timbalan Perdana Menteri yang sempat menjadi Perdana Menteri akan menjadi 5.

Mereka yang sempat menjadi Perdana Menteri ialah Allahyarham Tun Abdul Razak, Allahyarham Tun Hussein Onn, Tun Mahathir, Datuk Seri Abdullah Badawi dan besar kemungkinan Datuk Seri Najib.

Mereka yang tidak bernasib baik ialah Allayarham Tun Dr.Isamil (meninggal semasa menjadi Timb. Perdana Menteri), Tun Musa Hitam, Tun Ghaffar Baba dan Datuk Seri Anwar Ibrahim (dipecat).

Di dalam perhimpunan agung UMNO Mac nanti, calon-calon Timbalan Presiden ialah TS Muhyiddin, TS Muhd Taib dan DS Ali Rustam. Diantara mereka bertiga, hanya TS Muhyiddin yang menjadi Ahli Parlimen. TS Muhd Taib ialah seorang Senator manakala DS Ali Rustam ialah Adun di Melaka.

Syarat untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri, ialah mesti menjadi Ahli Parlimen (Dewan Rakyat) atau Senator (Dewan Negara).

Pada mulanya TS Muhyiddin menjadi calon favourite. Tetapi di saat akhir dikhabarkan DS Ali Rustam sedang mendahului. Jadi sekarang Muhyiddin dan Ali rustam menjadi tumpuan manakala Muhd Taib menjadi calon 'dark-horse'.

Muhyiddin ada sedikit advantage memandangkan beliau mempunyai pengalaman luas di dalam kerajaan selain memang sedang menjadi ahli parlimen.

Ali Rustam pernah berkhidmat di pusat untuk seketika tetapi perlu dilantik sebagai senator dahulu jika beliau menang jawatan Timbalan Presiden UMNO nanti.

Untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri melalui 'pintu belakang' amat tidak wajar. Untuk beliau bertanding kawasan parlimen memerlukan seorang ahli parlimen sedia ada mengosongkan kerusinya. Adalah terlalu berisiko tinggi, dengan mood dan trend pengundi sekarang untuk beliau bertanding. Yang menjadi berita gembira bagi beliau ialah Melaka memang sedari zaman 'Hang Tuah' lagi memang menjadi kubu kuat UMNO.

Saya menjangkakan Muhd Taib mempunyai peluang yang paling nipis. Untuk beliau bertanding di kawasan parlimen Selangor terlalu sukar untuk menang kerana trend dan mood pengundi sekarang memang sedang membuak kebencian kepada UMNO/BN, diibaratkan membina kondo di lereng bukit yang tinggi dimana tanahnya mulai merekah. Di antara mereka bertiga, beliau mempunyai rekod paling buruk, membawa lari anak raja dan berkahwin di luar kariah serta memikul duit cash seberat 20 kilo ke Australia, tetapi di dalam UMNO, itu semua tidak diambil kira.

Ahli UMNO tidak mengambil kira faktor moral atau karisma sesaorang pemimpin, yang penting jurukempen serta runner pandai bermain 'ayat' serta 'janji-janji' yang boleh men'cair' perwakilan.

Walau apa pun faktor permilihan calon diutarakan, itulah calon-calon terbaik yang UMNO boleh mempersembahkan dan pemenang bakal menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Walaupun Ali Rustam amat rapat dengan Najib, tetapi Najib ingin juga membalas budi luhur dari Muhyiddin kerana Muhyiddinlah orang yang paling vokal mendesak DS Abdullah berundur cepat dengan apa yang diistilahkan pelan peralihan kuasa.

Saya menjangkakan TS Muhyiddin bakal menjadi Timbalan Presiden seterusnya dinobatkan menjadi Timbalan Perdana Menteri. Minta maaf Ali Rustam, 3 tahun lagi cuba lagi dan di PRU13 nanti bertandinglah di kawasan parlimen yang paling selamat.

Jikalau anda sayang melepaskan jawatan Ketua Menteri, bertandinglah di kedua-dua kawasan Dun dan parlimen, kecuali PAS Melaka sudah bersedia menyekat anda.

http://al-brangi.blogspot.com

2 comments:

masafkelate said...

RAHMAN - Rahman, Abdrazak, Husin,Mahathir, Abdullah, Najib... Is it NAjib is the last emperor

Anonymous said...

Setuju. Najib PM terakhir dinasti BN (Bangkai Najis). Selepas itu BN sudah jadi mendiang. Perjuangan umno sudah jadi bahan sejarah di Muzium-muzium. Generasi baru yang cintakan keadilan dan demokrasi tulen akan melupai BN. Tidak perlu dihidupkan kembali. Kerosakan yang dibuat oleh pemimpin BN ke atas negara Malaysia mencacatkan seluruh sistem dan institusi kerajaan.
Rakyat miskin dan daif sangat jauh daripada mendapat pembelaan. Dasar mengutamakan rakyat asing mendapat pekerjaan di negara ini telah menghancurkan pasaran tenaga kerja anak tempatan. Kepada rakyat tempatan kerajaan memperbodoh-bodohkan kerana tetap hendak membayar upah yang rendah. Sebab itu sampai kiamat pun negara tetap bergantung kepada pekerja asing kerana sikap kerajaan yang menganak tirikan rakyat sendiri.
Semoga BN cepat berkubur!!

http://lh3.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/Sd7ECBLUWVI/AAAAAAAAAj4/cwlPA3Kc0GA/s720/bersemadi%20UMNO3.JPG


LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight




http://lh4.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/ScNA7ekrAAI/AAAAAAAAAe4/MnAONBmvtlE/pinkturtle%20video.JPG