25 February 2009

Bukan nak suruh DERHAKA. tapi suruh sultan buang CELAKA

CELAKA dalam Kerajaan Pakatan Rakyat

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Apa isu sebenar di Perak? Cyberboron dah tulis panjang lebar pasai ni kat blog dia. Kesimpulannya cukup mudah. Isunya berkenaan kuasa memerintah di Perak. Masa Pilihanraya ke-12, rakyat tarik kuasa tu dari BN dan dapat kat PR. Dah tentulah BN berusaha nak ambik balik kuasa tu.

Yang jadi krisisnya pasai Umno tak mampu nak tunggu sampai pilihanraya akan datang. Pimpinan Umno ni boleh kata semuanya jenih cari makan melalui politik. Bla dah tak memerintah kurang la duit masuk. Nak harap dari Kerajaan Pusat memang laa ada tapi tak cukup pasai depa ni selama har ni jenih mulut buaya, mulut ikan jaws.

Yang lagi depa takut, PR akan bertambah kuat pasai dah ada kuasa memerintah negeri. Lagi lama kerajaan PR bertahan lagi kuat laa pengaruh PR. Pasa tu laa seboleh mungkin depa nak rampas kuasa secepat mungkin.

Lagi memudahkan usaha depa bila Kerajaan PR Perak simpan CELAKA. dalam selimut. Bukan takat simpan, siap bagi selimut lagi. Bukan takat selimut, bagi makan lagi. Bukan takat tu, tapi kena bergantung kat CELAKA. ni mintak tolong jaga negeri.

Bukan takat sorang CELAKA, tapi 2 CELAKA. Memang sebenarnya ramai lagi CELAKA-CELAKA dalam kerajaan negeri ni, tapi yang lain-lain tu boleh lagi kita pedo, tapi yang 2 CELAKA ni takut tak terlawan kita, dan dan terbukti depa melawan kita terang-terang.
Beberapa nama tiba-tiba menjadi popular termasuk Dato' Dr. Abdul Rahman Hashim (SUK), Dato' Ahmad Kamal Md Shahid (Penasihat Undang-Undang Negeri)., Dato' Seri Panglima Mohd Annuar Zaini (Ahli Dewan Negara Perak) dan Dato' Abd Rahim Mohamad Nor (Setiausaha Sulit DYMM Sultan). Empat nama besar ini dikaitkan sebagai penggerak utama konspirasi rampasan kuasa arahan Najib dan Zahid.

Nampak kat mana duduk CELAKA-CELAKA tu? Bukan lekeh-lekeh punya tempat tapi tempat utama. Kalau dalam kapal, CELAKA-CELAKA NI laa yang kita bagi pegang kemudi, pegang kompas, pegang radar,jaga senjata.

Kalau kita betui-betui kuat macm Kelantan tahun 1990 dulu takpa laa. Ni boleh kata macam teluq dihujung tanduk. Tunggu masa jaa, kalau tak kena cucuk dengan tanduk pun bila-bila masa teluq boleh jatuh. Bagi pulak CELAKA-CELAKA tu jaga teluq. Patut ka suruh depa jaga teluq kita macam depa jaga teluq depa.

Sepatutnya kita dah banyak belajar dari pengalaman Kelantan, pengalaman Terengganu. Memang masalah CELAKA-CELAKA macam depa ni la yang dulu dok buat kacau. Terengganu dengan Kelantan dulu takpa laa pasai margin depa banyak, tak macam kita, cuma 2 ja.

Apa susah sangat ka nak buang CELAKA-CELAKA ni. Aku tak reti pasai perjawatan dalam kerajaan negeri ni tapi ada membar bagitau nak lantik atau buang CELAKA-CELAKA ni payah sikit pasai terletak bawah di bawah kuasa sultan.

Kalau betui pun bawah kuasa sultan takkan kita tak boleh buat apa-apa. Patutnya awai-awai lagi Hj Nizar SEMBAH DERHAKA. kat sultan. Kalau masa awai-awai dulu aku rasa tak susah mana. Macam kes Jamry Sury dulu tu, aku yakin kalau Hj Nizar berkeras lebih sikit, sultan akan akur punya. Kita bukan nak suruh sultan buat salah, cuma nak mintak sultan buang orang yang bermasalah ja.

Kalau pun sungguh sultan tak setuju buang CELAKA-CELAKA tu pun, takkan takdak cara lain. Tak boleh cara elok takkan tak boleh buat cara kasar. Takkan yang tu pun tak reti.

Kalau betu tak reti cari la orang yang reti. Belambak dok ada orang yang memang kerja depa buat benda-benda macam tu masa dalam Umno dulu sebelum depa masuk PAS. Depa-depa ni memang tunggu sangat peluang nak 'bayar hutang'. Bukan calang-calang jahat depa perah buat kat PAS masa depa dalm Umno dulu.

Memang laa tindakan menyingkirkan CELAKA-CELAKA tu akan ada kesan. Tapi tara mana sangat kesan dia. Tak lama mana pun kalau jadi isu. Tambah pulak bukan Umno tak pernah buat sebelum ni.

Dari segi moral pun pada aku tak salah. Dah sah-sah CELAKA-CELAKA ni masa Umno lantik dulu, depa dah check status tahap kesetiaan depa kat Umno, dan depa ni pun dah lama kena tarbiah dengan Umno. Lagipun kita cuna nak lebih melicinkan pentadbiran.

Pengalaman krisis Perak ni patut diambik iktibar. Kerajaan-kerajaan PR yang lain macam Kedah, Selangor dan Penang kena ambik tindakan. Tambah-tambah Kedah, aku dengar kat Kedah CELAKA-CELAKA macam yang 2 kat Perak ni ada jugak kat Kedah. Dengar ceritanya depa pun tak kurang jugak menyusahkan Ust Azizan.

Nasihat aku, buang ja CELAKA-CELAKA ni Ustaz, simpan buat apanya. Pi la cepat-cepat SEMBAH DERHAKA. kat Sultan Kedah, mintak buang depa-depa ni. Bukan suruh derhaka, cuma SEMBAH DERHAKA.. Biar Ustaz sorang SEMBAH DEHAKA., jangan sampai jadi macam kat Perak, ramai rakyat bukan takat SEMBAH DERHAKA. kat sultan, mufti pun depa maki.

Mungkin laa keadaan Kedah tak kritikal macam kat Perak, tapi CELAKA-CELAKA ni patut jugak dibuang, takpayah dah bela CELAKA-CELAKA ni. Depa ni memang akan cuba nak sabotaj kerajaan negeri pasai depa ni sebelum-sebelum ni pun memang tak pernah wala' kat Menteri Besar, depa cuma wala' kat Umno.

Bukan nak suruh DERHAKA. tapi suruh sultan buang CELAKA

http://cenangau.blogspot.com

No comments:



LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight