25 February 2009

Mufti Wilayah, ahli UMNO no: 937786

Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh dilaporkan berkata perbuatan menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar berdasarkan dalil daripada Al Quran dan Sunnah.


Dalam satu kenyataannya, beliau berkata sebarang perbuatan tunjuk perasaan bertujuan mencabar pemerintah adalah haram seperti dinyatakan dalam sebuah hadis yang bermaksud : "Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."

Mufti yang sama juga pernah berkata "sumpah mubahalah" yang dilakukan oleh Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 15 Ogos 2008 adalah sah sebagai sumpah di luar perbicaraan.

Begitu mudah seorang mufti mengeluarkan hujjah berdasarkan hadith tanpa memberitahu "Sultan" yang bagaimana yang dikehendaki atau yang dimaksudkan oleh hadith berkenaan.

Sedangkan Anas meriwayatkan:

"Ulama adalah kepercayaan para rasul selama mereka tidak bergaul dengan Sultan dan tidak asyik dengan dunia. Jika mereka bergaul dengan Sultan dan asyik dengan dunia maka mereka telah mengkhianati para rasul. Karena itu, jauhilah mereka." (HR al-Hakim).

Saidina Abu Bakar menegaskan ketika menerima perlantikan sebagai Khalifah, bahawa baginda wajib ditaati jika melaksanakan undang-undang Allah Ta’ala, bukan kerana sebab-sebab lain. Kerana terdapat ulama yang menyembunyikan hakikat ini, maka terjadilah keriuhan gila-gilaan berasaskan kejahilan tentang hukum Islam dan penderhakaan terang-terangan terhadap ajaran Islam.

Imam Ghazali telah mengingatkan umat Islam, terdapat dua jenis ulama: ulama jahat yang menggunakan Islam untuk dunia; ulama baik yang takutkan Allah Ta’ala dan cintakan Nabi SAW dan umat Islam. Sukar mendapat jenis ulama kedua ini, kerana begitu ramai “ulama” yang mengutamakan dunia dan kemewahan hidup. Ulama jenis ini wajib diderhakai seperti SUltan (pemimpin) yang jahat juga wajib diderhakai. Itulah prinsip Islam yang mesti dipegang dan dilaksanakan oleh umat Islam. Tepat dan jelas, tiada apa-apa kekeliruan lagi.

Bila disemak semula rupa-rupanya Mufti ini ialah seorang ahli berdaftar sebuah parti yang sentiasa bersalahan dengan hukum Islam malah tidak pernah menerima Islam di dalam bentuknya yang syumul.

Justeru itulah tidak hairan kenapa Mufti itu menjadi sedemikian perangainya.
Greenboc

http://pemudabesut.blogspot.com


3 comments:

Anonymous said...

bro, jangan jadi lowly-educated peRAON. Tuan Mufti buat fatwa berdasarkan al-Qur'an dan hadis. kalau kau boleh conter-back dengan hadis semua aku pun setuju. KALAU KAU SENDIRI CHECK Qur'an, memang ada hukum menderhaka kepada pemerintah..

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (ORANG-ORANG YANG BERKUASA) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya'' (4:59)


btw, kalau nak kira pendapat ustaz dan ulama lain pun sama. kau boleh search kat youtube. orang educated ni lain, bukan macam typical orang malaysia, sebab poltik sanggup buat apa saja :D

grow-up and learn new things. nak relate parti yang sesiapa undi dengan fatwa yang dikeluarkan tak relevence la bro. becaise Tuan Mufti came out with strong evidence, hadith.

Anonymous said...

bro, jangan jadi lowly-educated person. Tuan Mufti buat fatwa berdasarkan al-Qur'an dan hadis. kalau kau boleh conter-back dengan hadis semua aku pun setuju. KALAU KAU SENDIRI CHECK Qur'an, boleh fikir sendiri

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (ORANG-ORANG YANG BERKUASA) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya'' (4:59)


btw, kalau nak kira pendapat ustaz dan ulama lain pun sama. kau boleh search kat youtube. orang educated ni lain, bukan macam typical orang malaysia, sebab poltik sanggup buat apa saja :D

grow-up and learn new things. nak relate parti yang sesiapa undi dengan fatwa yang dikeluarkan tak relevence la bro. becaise Tuan Mufti came out with strong evidence, hadith. lastly, minta maaf la cuma sekadar teguran

Anonymous said...

slm anonymous.. yg ko tulis tu pun, jika berlaku berbalah2 mengenai sesuatu perkara, kembali kepada kitab Allah dan RasulNya.. ape kate ko suruh pemimpin ko kembali mengikut Al-Quran dan Sunnah.. sedangkan hukum Allah mengikut Al-Quran, hudud dan qisas pun xnak di tegakkan.. jangan ambil sesuatu perkara dlm Al-Quran dan buang sesuatu perkara..



LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight