23 February 2009

Kalau BN Menang, Perarakan Dilarang Juga Ke?

Perarakan rai kemenangan dilarang di Bukit Gantang, Bukit Selambau

PETALING JAYA: Pihak berkuasa telah memutuskan untuk tidak membenarkan perarakan meraikan kemenangan, yang dialami di Kuala Terengganu bulan lalu, diadakan ketika pilihan raya kecil kerusi Bukit Gantang dan Bukit Selambau April ini.

Perkara itu diputuskan dalam perbincangan antara polis dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) susulan pilihan raya kecil kerusi Parlimen Kuala Terengganu.

Keputusan bersama tersebut diambil bagi mengelakkan sebarang suasana tidak disenangi dan demi keselamatan, kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi mStar Online.

"Kami (SPR dan polis) memutuskan berdasarkan pengalaman selepas keputusan pilihan raya kecil Kuala Terengganu diumumkan... perarakan meraikan kemenangan yang disaksikan di Kuala Terengganu sudah lama tidak berlaku dalam pilihan raya negara ini.

"Jadi, kami pun terkejut dengan perkembangan di Kuala Terengganu dan kami tidak mahu ia berulang (di Bukit Gantang dan Bukit Selambau) kerana ia boleh mencetuskan pergaduhan," katanya lagi.

Kedua-dua kerusi Parlimen Bukit Gantang dan Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau dianggap sebagai bahagian yang agak "panas" berdasarkan perkembangan politik semasa.

Perarakan merainkan kemenangan pilihan raya kecil Kuala Terengganu dan kesannya telah dibangkitkan dalam mesyuarat bedah siasat yang diadakan sejurus selepas hari pengundian 17 Januari lalu.

Perarakan merainkan kemenangan di Kuala Terengganu telah menyebabkan kesesakan teruk di ibu negeri Terengganu dan membawa kepada tangakapan beberapa pihak.

Kejadian itu berlaku di sebalik tanggapan positif pelbagai pihak bahawa proses penamanaan calon pilihan raya kecil Kuala Terengganu, yang berjalan dengan lancar dengan himpunan hampir 40,000 orang penyokong Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat, merupakan yang terbaik sejak lima tahun yang lalu.

"Setiap perarakan meraikan kemenangan akan melibatkan aktiviti provokasi, boleh mencetuskan pergaduan dan kejadian tidak diingini.

"Kami akan memastikan di Bukit Gantang dan di Bukit Selambau, Ketua Polis Daerah masing-masing akan mengambil tindakan sewajarnya bagi mengelakkan perarakan meraikan kemenangan diadakan," katanya lagi.

Tambah beliau, pemimpin-pemimpin parti politik juga terkejut dengan perkembangan di Kuala Terengganu.

"Oleh itu, kami berharap pemimpin-pemimpin parti politik yang bertanding di Bukit Gantang dan Bukit Selambau akan menasihatkan penyokong masing-masing supaya tidak mengadakan perarakan seumpama itu," katanya.

http://www1.mstar.com.my


Mana Pi Peguam Tempatan!!

Semalam aku ada terbaca kenyataan DS MB IR Nizar mengatakan yang UMNO ni memang penakut.. Terkejut aku… betui ka!! Rupa-rupanya memang benar lagi shohih sungguh.. Hangpa pi klik kat sini.. :mstar/. Punyalah penakut sampai pi cari peguam Queen Council di London.. Apa cerita ni.. Mana pi penasihat Undang-undang Negeri Perak. Tak tau kerja ka dia sampai nak dapat khidmat nasihat dari London. Atau pun dah tak percaya kepada Penasihat Undang-undang Negeri Perak kut.. Mungkin Penasihat Undang-undang Negeri pun pening.. Yang mana satu MB Perak..

Nampak gaya UMNO penakut sungguh-sungguh.. bukan penakut sikit-sikit lagi.. Nasihat Peguam Negara pun depa tak ingat dah kut.. Taku sungguh ni…. Takutttt…dia pun dah takut macam Karpal Singh takut bila dapat peluru hidup 2 biji tempohari… Yang aku heran dua tiga hari sebelum ni bukan main lagi, berpuloh report polis, habis semua pakar-pakar undang kangkong bercakap Speaker Perak salah.. tup-tup aihh pi London… Tapi Ok lah yaa.. Nasib baik depa tak pi ke Taiwan lagiii… UUUUwaaakkkk.

http://manjungmari.rentaprevolusi.com

No comments:

http://lh3.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/Sd7ECBLUWVI/AAAAAAAAAj4/cwlPA3Kc0GA/s720/bersemadi%20UMNO3.JPG


LYRIC

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight




http://lh4.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/ScNA7ekrAAI/AAAAAAAAAe4/MnAONBmvtlE/pinkturtle%20video.JPG