22 February 2009

Raja Muda Perlis : Umno/BN jahil perlembagaan


Saya sangat bersetuju dengan titah Raja Muda Perlis, bahawa kejahilan perlembagaan punca kekecohan awam,

Disebabkan kejahilan tersebutlah maka kita dapat lihat kebangangan tindakan dan ulasan daripada pimpinan Umno / BN.Berikut adalah antara nya :

  • Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Hilmi Ismail dengan mulut celuparnya telah mengecam dan mengugut Sivakumar bengan berkata, "Kami juga telah lama bersabar dengan sikap biadab dan kurang ajar yang ditunjukkan oleh beliau. Tahap kesabaran rakyat di negeri ini ada hadnya, jangan sampai kami perlu bertindak sendiri," katanya ketika dihubungi di sini

  • Tindakan membuat laporan polis terhadap Speaker Sivakumar oleh Pemuda Umno Kubang Kerian

  • Tindakan SPRM akan siasat Speaker DUN Perak

    Walhal Yang Dipertua Dewan tidak boleh dicabar oleh mana-mana mahkamah.Maka nampak sangat jahil dan bebalnya Umno /BN sepertimana titah Raja Muda Perlis kerana tidak memahami peruntukan perlembagaan seperti berikut :

    Perkara 72. Keistimewaan Dewan Undangan.

    (1) Kesahan apa-apa prosiding di dalam Dewan Undangan mana-mana Negeri tidaklah boleh dipersoalkan di dalam mana-mana mahkamah.

    (2) Tiada seorang pun boleh dikenakan apa-apa prosiding di dalam mana-mana mahkamah berkenaan dengan apa-apa jua yang dikatakan atau apa-apa undi yang diberikan olehnya semasa mengambil bahagian dalam prosiding Dewan Undangan mana-mana Negeri atau prosiding mana-mana jawatankuasanya.

    (3) Tiada seorang pun boleh dikenakan apa-apa prosiding di dalam mana-mana mahkamah berkenaan dengan apa-apa jua yang disiarkan oleh atau di bawah kuasa Dewan Undangan mana-mana Negeri.

    (4) Fasal (2) tidaklah terpakai bagi mana-mana orang yang dipertuduh atas suatu kesalahan di bawah undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen di bawah Fasal (4) Perkara 10 atau atas suatu kesalahan di bawah Akta Hasutan 1948 sebagaimana yang dipinda oleh Ordinan No. 45 (Kuasa-Kuasa Perlu) Darurat 1970.

    (5) Walau apa pun Fasal (4), tiada seorang pun boleh dikenakan apa-apa prosiding di dalam mana-mana mahkamah berkenaan dengan apa-apa jua yang dikatakan olehnya tentang Raja mana-mana Negeri semasa mengambil bahagian dalam apa-apa prosiding Dewan Undangan mana-mana Negeri atau mana-mana jawatankuasanya kecuali jika dia menganjurkan penghapusan kedudukan Raja itu sebagai Raja berperlembagaan Negeri itu.
  • Rujuk : di sini

  • http://alhusseyn51.blogspot.com

    3 comments:

    Anonymous said...

    UMNO/BN dan penjilat tahi UMNO memang jahil...dan bersifat JAHILIYAH....

    Anonymous said...

    "Kami juga telah lama bersabar dengan sikap biadab dan kurang ajar yang ditunjukkan oleh beliau. Tahap kesabaran rakyat di negeri ini ada hadnya, jangan sampai kami perlu bertindak sendiri," kata hilmi ismail.
    Pada hilmi jangan lah cakap bagi pihak rakyat. Kalau nak dengar cakap rakyat, jadi lah anak jantan dengan membubar adun. Jangan selindung dibelakang sultan. Dan jangan cakap pasal biadab kalau tak boleh jaga adab sendiri.
    Pada pengundi2 di 3 kawasan adun yang lompat, saya cadangkan mereka (tak perlu semua, 1000 orang pun cukup) membuat lapuran polis dan saman spr untuk membubarkan ketiga2 adun itu. Saya kira ini hak mereka dan ini adalah jalan terbaik.

    Anonymous said...

    Halo..halo... siapa Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Hilmi Ismail ni??? Rakyat Perak tak kenal dan tak melantik dia pun jadi juru cakap!!!???
    Janganlah mengaku kau tu buat kenyataan bagi pihak rakyat Perak. Berterus terang je lah, sebenarnya untuk perut sendiri!!! Kalau tak caya sila buat bancian. Pergi tanya setiap rakyat Perak!
    Jangan jadi TONG KOSONG yang diketuk oleh 'tok dalang'.

    http://lh3.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/Sd7ECBLUWVI/AAAAAAAAAj4/cwlPA3Kc0GA/s720/bersemadi%20UMNO3.JPG


    LYRIC

    A blinding flash of white light
    Lit up the sky over Gaza tonight
    People running for cover
    Not knowing whether they're dead or alive

    They came with their tanks and their planes
    With ravaging fiery flames
    And nothing remains
    Just a voice rising up in the smoky haze

    We will not go down
    In the night, without a fight
    You can burn up our mosques and our homes and our schools
    But our spirit will never die
    We will not go down
    In Gaza tonight

    Women and children alike
    Murdered and massacred night after night
    While the so-called leaders of countries afar
    Debated on who's wrong or right

    But their powerless words were in vain
    And the bombs fell down like acid rain
    But through the tears and the blood and the pain
    You can still hear that voice through the smoky haze

    We will not go down
    In the night, without a fight
    You can burn up our mosques and our homes and our schools
    But our spirit will never die
    We will not go down
    In Gaza tonight




    http://lh4.ggpht.com/_NG2rpR7PL40/ScNA7ekrAAI/AAAAAAAAAe4/MnAONBmvtlE/pinkturtle%20video.JPG